2018.10.25
Söndagen den 12 augusti avled Samir Amin. Därmed gick den
siste ur tiden från den generation egyptiska marxister som växte upp
i nasserismens period och hann uppleva en värld i spillror. Amin föddes
1931 i Kairo. Han doktorerade i Paris när Gamal Abdel Nasser och Sällskapet
fria officerare gjorde sig kvitt den brittisk-dominerade monarkin
i Egypten 1952 samt styrde in landet på en alliansfri väg
Amins avhandling – i ekonomi – skrev han som aktiv i franska kommunistpartiet.
I avhandlingen övervägde han grundligt sitt hemlands problem, och
detsamma för andra länder hotade av kolonial utplundring. Amin, i
likhet med andra teoretiker av beroendeskolan, såg tredje världen
som utsatt för stöld, plundring, avindustrialisering och därpå ojämlikt
handelsutbyte. Det politiska utrymmet för tredje världens stater –
Nassers Egypten bland dem – var smalt. Frigörelse skulle bli svårt.
Det skulle krävas mod att slå sönder monopolkapitalismens ok, att
resa sig från kolonialismens hemsökelse och gå mot en nödvändig socialistisk
framtid.
Amin,
i likhet med andra i hans generation – Ashok Mitra i Indien, Celso
Furtado i Brasilien – gick inte omedelbart till universitetsväsendet.
Han reste hem till Kairo, arbetade för ett Nasser Institute for Economic
Management (1957-1960) och reste därpå till Bamako, Mali, där han
fungerade som rådgivare i planeringsministeriet (1960-63). Amin skulle
komma att tala ömt om dessa år, om erfarenheterna han fick i försöken
att förändra dagordningen för utvecklingen av sitt land och andra
afrikanska länder. De begränsningar som världens mäktiga länder lade
– imperialistblocket lett av USA, liksom det monopolkapitalistiska
systemet, förhindrade varje väsentligt genombrott för stater som Egypten
och Mali. Amins första bok, utgiven på 60-talet, handlade om erfarenheterna
av utveckling i Mali, Guinea och Ghana. Den varnade för lättviktiga
föreställningar om framsteg. Det ojämlika systemet i världen skapade
profiter för de mäktiga och fattigdom för de svaga. I sin viktigaste
bok, Accumulation on a World Scale (1970), som förde honom till en
ledande plats i beroendeskolan, visade Amin hur resurser flödade från
länder i periferin och berikade länder i centrum genom en process
han kallade ”imperialistisk ränteintäkt”. När systemet förändrades
på 70-talet följde Amin förändringarna empiriskt och teoretiskt. Det
var i denna period han skrev Delinking: Towards a Polycentric World
(1985), i vilken han propagerade för att länder i periferin skulle
ignorera den dagordning för utveckling som formulerats av länderna
i centrum och dessa länder påtryckningar.
Era
av större kaos
Sovjetunionens
fall och USAs uppstigande till ojämförlig makt drev Amin till att
skriva om ”kaosets imperium”, en ny era som skulle komma att resultera
i stor ojämlikhet, vanskliga arbetsvillkor, ödeläggelse av jordbruk
och farorna med politiserande religion. Det som Amin var på spåren
1992 skulle bli uppenbart två årtionden senare, när han återvände
till dessa teman i The Implosion of Contemporary Capitalism (2013).
Monopolistiska bolag hade sugit livet ur systemet, gjort affärsmän
till ”avlönat tjänstefolk” och journalister till ”medialt prästerskap”.
Ett ohållbart världssystem, med finansdominans och människor som piskas
från ett vanskligt jobb till nästa, såg ut att hota mänsklighetens
framtid. Han undersökte tillståndet i världen och fann inget verkligt
alternativ till det monopoldominerade system som – likt en vampyr
– sög blodet ur världen. Detta betydde dock inte att historien skulle
komma att driva mänskligheten mot stupet. Andra val låg framför oss.
Under
de senaste 40 åren var Amins geografiska hemvist Dakar, Senegal, där
han ledde Third World Forum. Här blickade han ut och lade märke till
den aktuella världens hot, men också dess möjligheter. För 200 år
sedan föddes Karl Marx. I en av sina sista texter, för att hedra Marx,
reflekterade Amin över en mening i Kommunistiska Manifestet – att
klasskampen alltid slutar ”med hela samhällets revolutionära omgestaltning
eller med de kämpande klassernas gemensamma undergång”. Denna mening,
skrev han, ”har funnits i förgrunden av mitt tänkande under lång tid”,
Han var inte intresserad av nederlaget: ”Den oavbrutna revolutionen”,
skrev han, ”är fortfarande på periferins dagordning. Samhällsrestaureringar
under vägen till den socialistiska förvandlingen är inte oåterkalleliga.
Och söndringar i den imperialistiska fronten är inte otänkbara i de
svaga länkarna i centrum
”Hur
eländig än situationen var – hårdhet och fulhet överallt – bersegrades
vi inte och våra framtider var inte avgjorda, skulle han säga. Och
att så länge vi gör motstånd är vi fria.
Översättning
Jan Enqvist