2021.10.18
Den
definition av antisemitism som Sverige anslutit sig till används för
att tysta Israelkritik. Stefan Löfven borde uppmärksamma detta på
Förintelsekonferensen, skriver Kenneth Hermele.
Går det att
skilja mellan kritik av Israel och judehat? Frågan låter kanske fånig,
det är väl klart att det går att hålla två bollar i luften: både att
ta avstånd från Israels pågående ockupation av Västbanken och blockad
mot Gaza och samtidigt fördöma och bekämpa antisemitism. Men frågan
kompliceras av att många judar ser kritik av Israel som en form av
antisemitism. Många hävdar till och med att Israelkritik är den skepnad
som antisemitismen tagit sig under senare årtionden, det har också
varit det officiella Israels linje under lång tid, i alla fall tills
Netanyahu-regeringen föll tidigare i år.
Det är mot den
bakgrunden jag läser den definition av antisemitism som Sverige anslutit
sig till och som drivs av International Holocaust Remembrance Alliance,
IHRA, där Sverige sitter ordförande nästa år. Det är en preliminär
formulering som har tre delar: en definition av vad antisemitism är,
en brasklapp och elva typexempel på antisemitism i dag.
Definitionen
beskriver antisemitism som ”en bestämd uppfattning om judar som kan
uttryckas som hat mot judar” och redan här börjar problemen: Man talar
om uppfattning – det vill säga åsikter – som kan leda till hat – alltså
känslor – i stället för att fokusera på handlingar, lagar och förordningar
riktade mot judar.
Till denna definition
fogas så en brasklapp: ”kritik mot Israel som kan jämställas med sådan
som riktas mot något annat land [kan] inte betraktas som antisemitisk.”
Det ser ut som om IHRA vill säkra att kampen mot antisemitism inte
kommer att begränsa yttrandefriheten när det gäller att skärskåda
Israels politik.
Men det är en
felsyn, för till definition och brasklapp har IHRA fogat elva typexempel
på antisemitism och flera av dem handlar just om kritik av Israel.
Så är det enligt IHRA antisemitiskt att jämföra Israels politik med
Nazitysklands, att förneka det judiska folkets rätt till självbestämmande
eller att hävda att Israel är ”ett rasistiskt verk” – även om man
skulle rikta precis samma kritik mot andra ockupationsmakter och etniska
stater.
Trots brasklappen
har därför IHRA:s definition av antisemitism redan kommit att användas
mot många som kritiserar Israels politik, till och med när kritiken
riktar in sig på Israels brott mot Genève-konventionen eller vägran
att efterkomma FN-resolutioner (som kan gälla allt från fördrivna
palestiniers rätt att återvända till förbud för judiska bosättningar
på ockuperad mark). I Israel och bland lobbyorganisationer bemöts
såväl Internationella brottmålsdomstolen, ICC, som ska utreda om Israel
bryter mot folkrätten, som Human Rights Watch, som kritiserar Israel
för att bedriva apartheidpolitik, med stämpeln ”antisemiter”.
Även krav på
fredliga påtryckningsmedel som bojkott har klassats som antisemitism
och tyska förbundsdagen har beslutat dra in stöd till organisationer
som pläderar för ekonomiska sanktioner mot Israel. I USA utsätts studentorganisationer
och universitetslärare som förordar bojkott av Israel för påtryckningar
och begränsningar.
Innebörden står
klar för alla som försöker föra en diskussion om Israels ockupation
baserad på folkrätt och internationellt vedertagna principer: kritik
kommer att klassas som judehat och du kommer därför att brännmärkas
som antisemit. Det är mot den bakgrunden en grupp av främst israeliska
akademiker i våras formulerade ett alternativ till IHRA:s definition,
Jerusalemdeklarationen om antisemitism, JDA. Den har en bättre definition
av antisemitism, då den framhäver att det gäller judefientliga handlingar,
inte åsikter: ”diskriminering, fördomar, hot eller våld riktade mot
judar som judar (eller mot judiska institutioner)”.
Ändå är det
inte här den avgörande skillnaden ligger, utan i att JDA gör klart
att kritik av Israel, stöd för palestiniers rättigheter och bojkott
av israeliska varor är legitima politiska hållningar och åtgärder
som inte i sig har något med judehat att göra.
Vi kan ha olika
uppfattningar om bojkottvapnets lämplighet och effektivitet, säger
JDA:s undertecknare, men den diskussionen bör föras utan att ”antisemitism”
används för att tysta motståndare. Eller sagt med enklare ord, och
här citerar jag Israels nuvarande utrikesminister Yair Lapid: kanske
är alla antisemiter emot Israels politik på Gazaremsan, men alla som
är emot Israels politik är inte antisemiter. Svårare än så behöver
det faktiskt inte vara.
Vad bör då Sverige
göra? Ett första steg vore att Sverige drog tillbaka sitt stöd för
IHRA:s elva typexempel på antisemitism och nöjde sig med definitionen
och brasklappen. Men det räcker inte. Det internationella forum för
hågkomst av Förintelsen och mot antisemitism, som Stefan Löfven öppnar
på onsdag i Malmö, är ett perfekt tillfälle för Sverige att visa att
demokrati, folkrätt och det palestinska folkets rättigheter kan och
ska drivas med samma engagemang som kampen mot antisemitism.
Paradoxalt nog
riskerar annars IHRA:s definition att motverka sitt eget syfte: vem
orkar bry sig om att motverka judehat när så mycket som uppenbart
inte är riktat mot judar, utan kritik av Israel, skälls för att vara
antisemitism?
Kenneth Hermele
är ekonom och författare