2021.02.05
Thomas Piketty: Kapitalet och ideologin, översättning från engelskan
Öyvind Vågen, Mondial förlag, 1165 sidor.
Erik
Bengtsson: Världens jämlikaste land? Arkiv förlag, 272 sidor.
Thomas
Piketty visade för några år sedan i ”Kapitalet i tjugoförsta århundradet”
– hädanefter Piketty I – att de flesta länder i den kapitalistiska
världen åter led av lika stora klyftor som före demokratins genombrott.
Nu är han tillbaka med ”Kapitalismen och ideologin” – Piketty II –
en mastodontstudie som handlar om ideologi som hinder och möjlighet
för att vrida utvecklingen rätt igen. Och rätt betyder för Piketty
att de krafter som driver på för en ständigt större kapital- och förmögenhetskoncentration
bromsas. Piketty talar om en ”ojämlikhetsordning” som leder till framgångar
för konservativa och nationalistiska krafter och som göder främlingsfientlighet,
en felutveckling som såväl borgerliga som socialdemokratiska regeringar
bär ansvaret för.
Precis
som Piketty I är Piketty II en hisnande genomgång av kapitalismens
historia och samtida belägenhet, med fokus på USA och Västeuropa men
utan att glömma Ryssland, Brasilien eller Indien, samt med enstaka
nedslag nästan varsomhelst i världen, efter en halv sida om Israel
följer ett stycke om Indonesien. Han tittar både bakåt och framåt,
från slavsamhällen via feodalism och kolonialism till dagens globala
och fritt flytande kapitalism. Därmed också sagt att det är en vittfamnande
berättelse som Piketty skrivit, där tonvikten ligger på faran av att
den nationalistiska högern stärks av de klyftor som ingen verkar vilja
göra något åt.
Sverige
spelar en speciell roll för Piketty, både som förebild och som avskräckande
exempel. Först är Sverige bäst i klassen, sedan sämst. Han lutar sig
mot ekonomhistorikern Erik Bengtsson, som i ”Världens jämlikaste samhälle?”
gör upp med myten att den svenska modellen bygger på det gamla bondesamhället,
där jämlikhet och samförstånd sägs ha rått. Tvärtom: Sverige var ett
av de mest ojämlika och odemokratiska länderna av alla jämförbara
fram till 1920-talet. Ett exempel bland många är att den tiondel av
den svenska befolkningen som tjänade mest runt 1900 lade beslag på
en högre andel av de samlade inkomsterna – cirka 50 procent – än motsvarande
grupp i Danmark, Norge, Tyskland eller Frankrike vid samma tid. Men
sedan sker något, och det är det Piketty gillar: folkrörelser och
politik gör om Sverige, det tar ett par decennier men sedan har Sverige
förvandlats från ojämlikhetens hemort till jämlikhetens. Ideologi,
således, och den politik som följer därav. Men också, betonar Bengtsson,
en ”politisk-ekonomisk elit” som valde att gå med förändringens vind
snarare än att ta till vapen mot den, en kompromiss som förenade tidigare
motsatta intressen.
Och
då är vi framme vid idag. I land efter land ser Piketty två klyftor
som hänger samman, den ena driver den andra. Först har vi den som
skapats av att de särdrivande krafterna fått fritt spelrum efter det
nyliberala genomslaget runt 1980. Denna klyfta har i sin tur skapat
en ”identitär” klyfta, där gränser och vem som har rätt att höra till
är centrala, vare sig ”identiteten” görs etnisk eller religiös. Piketty
argumenterar inte för att jämlikhet har goda effekter på samhället
i stort eller på människors levnadsvillkor (till skillnad från Richard
Wilkinson och Kate Picket som i ”Jämlikhetsanden” visar att det mesta
är bättre i länder med små klyftor snarare än stora). I stället betonar
han att ojämlikheten driver in samhällen i främlingsfientlighet och
nationell självtillräcklighet, vilket i sig är nog för att slå ett
slag för att återupprätta jämlikhet som ett överordnat politiskt mål.
Frågan
är bara hur det ska gå till. På de sista 300 sidorna skissar Piketty
på en modell där några europeiska länder – i första hand Frankrike,
Tyskland, Italien och Spanien – går före och bildar en ny europeisk
församling som ska väljas av de olika ländernas parlament (för att
få nationell legitimitet) och, till mindre del, av EU-parlamentet
(för att få övernationell räckvidd). Dess främsta uppgift ska vara
att höja skatteuttaget och reglera kapitalets rörlighet, allt i ett
försök att minska klyftorna, göra slut på ojämlikhetsordningen. Det
är oklart varifrån den politiska kraften ska komma, Piketty har ingen
annan idé än att ideologi kan vara stark i sig, att idéer, som han
sa redan i Piketty I, existerar oberoende av ekonomi och sociala processer.
För
sin lösning lutar sig Piketty, som alltid är generös med att berätta
om sina inspiratörer, mot Karl Polanyi som redan 1944 i ”Den stora
omdaningen” varnade för vad som skulle hända om inte kapitalismens
krafter ”bäddades in” i regelverk och styrdes i riktning mot samhällets
gemensamma behov: de som missgynnas av en tygellös kapitalism slår
tillbaka mot allt hotfullt, de andra, de som inte är ”som vi”. Det
är inget fantasifoster, som vi vet, utan redan verklighet. Och värre
kan det bli – om inte kapitalismens destruktiva krafter tämjs.
Pikettys
modell har lagt grunden för ett ”Manifest för Europas demokratisering”
( www.tdem.eu) som idag har över hundratusen underskrifter. Det är
ingen liten bedrift – och kanske trots allt ett tecken på att ideologi
kan flytta berg, åtminstone lite grand.
Ändå
förvånar det mig att Piketty lämnar den brittiske ekonomen Keynes
utanför sin berättelse och knappt låtsas om den ordning efter andra
världskriget som Keynes inspirerade till och som blev avstamp för
den snabba och relativt reglerade tillväxtperiod som ekonomhistoriker
ofta kallar ”kapitalismens gyllene kvartssekel”. Den epoken byggde
på en kompromiss mellan arbete och kapital, ungefär som i Sverige
några årtionden tidigare, och den drevs fram av de två världskrigen
och alla de kriser som världen hemsöktes av under 1900-talets första
hälft. Piketty avfärdar den erfarenheten på några rader (på sid 1070)
utan att argumentera för varför den skulle vara irrelevant. Tvärtom,
tänker jag, Piketty liksom alla som vill förändring, behöver fundera
över vilka politiska krafter som ska bära den nya tiden, i Sverige,
Europa och världen.
Det
finns också en annan fråga här: bör vi inte i stället för att försöka
möta globaliseringen med en global (eller i varje fall europeisk)
politik, fundera över vilka frågor som ska hanteras på nationell nivå,
inom ramen för den enda politiska enhet som åtminstone än så länge
har legitimitet och kan fungera någotsånär effektivt, den nationella?
Att en nationell demokratisk gemenskaps brister ska mötas genom att
vi ökar avståndet mellan medborgarna och de som är satta att formulera
lagar och regelverk förefaller i det perspektivet mindre väl övervägt.
Det
grundläggande problemet med Piketty II är dock ett annat: han ägnar
inte motsättningen mellan ekonomisk tillväxt och ekologisk hållbarhet
någon större eftertanke. Det kanske är bäst så, det är enklare att
föreställa sig omfördelning när den gemensamma kakan fortsätter växa
– precis som den gjorde under efterkrigstidens första period, när
jämlikheten också ökade. Men sedan tänker jag att Piketty nog redan
håller på att skriva en ny bok – Piketty III – där han pläderar för
en cirkulär ekonomi, en ekonomi som ligger bortom dagens krav på större,
mer och snabbare, en ekonomi där människans behov av rättvisa och
jämlikhet förenas med långsiktighet och hållbarhet.
Den
som ger sig tid att tillbringa några veckor i Pikettys sällskap kommer
att möta en ekonom som spänner över vida fält och som tänker med sina
läsare. För den som tycker att det låter lite mycket – 1165 sidor
är trots allt ett saftigt beting – kan jag rekommendera inledningens
femtio sidor, avsnittet där Sverige står i centrum (sid 202-219),
samt sid 1157 där hans trestegsraket för att nå en ”deltagande socialism
och social federalism” sammanfattas: temporärt ägande genom löntagarrepresentanter
i bolagsstyrelser och en hög arvskatt, progressiva och höga skatter
på förmögenhet och inkomster för att minska klyftorna, samt ett stopp
för kapitalets fria rörlighet över gränserna.
Vi
får då själva fundera vidare över frågan om vad som kan lösas inom
ramen för ett land och vad som måste upp på regional, internationell
för att inte säga global nivå. Ingen lätt fråga, förstås, men efter
att ha spenderat tid med Piketty I och II förstår jag i alla fall
varför den är livsviktig. Och så väntar jag med spänning på Piketty
III.
Kenneth
Hermele, ekonom och författare.
Recensionen
publicerades ursprungligen i Sydsvenskan Kultur den 3 september 2020.