|
. |
Klimatförändringar
förstör jordbruksmark, något som eldar på konflikten i Syrien. De kommer
de närmaste åren att tvinga miljoner på flykt och få livsmedelspriser
att skjuta i höjden, skriver Michael Renner i en artikel som summerar
följderna av stigande temperaturer.
I
slutet av år 2010 rapporterade New York Times att läget var mycket allvarligt
för Syriens jordbruk och även i angränsande områden i Irak efter fyra
år i följd med den värsta torkan på 40 år. [l] De gamla bevattningssystemen
har brakat ihop, grundvattenkällorna har torkat ut och hundratals byar
har övergivits i takt med att åkrarna förvandlats till sprucken ödemark
och boskapen dött. Sandstormarna blir allt tätare och runt de största
byarna och städerna i Syrien och Irak har man byggt upp oändliga tältstäder,
där de utblottade bönderna och deras familjer bor. [2]
Det
område som drabbats värst av de uteblivna regnen är nordöstra Syrien,
som producerar 75 procent av den samlade veteskörden. FN-rapporten om
global utvärdering av minskad risk för katastrofer, publicerad 2011,
anger att nära 75 procent av de hushåll som är beroende av jordbruket
i nordöstra Syrien har gått miste om hela sina skördar sedan torkan
satte in. Dessförinnan stod Syriens jordbrukssektor för 40 procent av
samtliga jobb och 25 procent av landets BNP. Mellan tvåoch tre
miljoner människor har dömts till extrem fattigdom sedan de mist inkomsterna
från sina odlingar och tvingats sälja sin boskap till 60-70 procent
under anskaffningspriset. Denna katastrof har föranletts av en rad faktorer,
bland annat klimatförändring, överexploatering av grundvattnet som beror
på subventioner till vattenkrävande grödor som bomull och vete, ineffektiva
bevattningssystem och överutnyttjade betesmarker [3]
Torkan
har fått hundratusentals människor att flytta från landsbygdsområdena
in till tätorterna. Syriens städer hade redan drabbats av ekonomiska
spänningar, delvis beroende på inflödet av flyktingar från Irak efter
invasionen år 2003. Bland ett växande antal utfattiga människor råder
hård konkurrens om knappa resurser. Francesco Femia och Caitlin Werrel
från Center for Climate and Security skriver att ”missnöjda landsbygdssamhällen
har spelat en framträdande roll i den syriska oppositionsrörelsen, i
jämförelse med andra länder i den arabiska våren. Jordbrukarsamhället
Dara’a, som drabbats särskilt hårt av fem års torka och vattenbrist
och knappt fått något stöd alls från al-Assad-regimen, tog initiativet
till oppositionsrörelsens protester under den första tiden [år 2011]”.
[4]
Det
som hänt i Syrien tyder på att spänningarna kring miljö och resurser,
bland annat p g a klimatförändringar, kan bli en viktig anledning till
folkomflyttningar. Även om det djupa missnöjet bland folket efter årtionden
av förtryckarregering tveklöst är en av anledningarna till inbördeskriget
i Syrien, så har de spänningar som skapats av klimatstörningarna lagt
ytterligare ved på brasan. Och just här ligger den centrala frågan:
återverkningarna av klimatförstöringen försiggår inte i något vakuum,
utan de samverkar med en hel rad sociala spänningar och problem som
fanns sedan tidigare i en redan kokande gryta.
Fler
folkomflyttningar
Trots
regeringarnas uttalade avsikt att begränsa den tilltagande växthuseffekten
till 2 grader C, så har man ännu inte utformat någon politik för att
uppnå detta syfte. En ny rapport från Potsdam Institute for Climate
Impact Research and Climate Analytics varnar för naturkatastrofer, med
värmeböljor, översvämningar i kuststäder, förvärrad vattenbrist, ökade
risker för livsmedelsproduktionen, tätare tropiska orkaner och en aldrig
tidigare skådad och oåterkallelig förlust av biologisk mångfald. [5]
takt med att det destabiliserade klimatet börjar få kännbara återverkningar
världen över, inställer sig kärnfrågan hur de fysiska förändringarna
kommer att ta sig uttryck i sociala och ekonomiska förändringar, som
i sin tur kan tvinga folk att lämna sina hem, temporärt eller definitivt.
Den Internationella Klimatpanelen varnade redan 1990 för att ”den största
enskilda återverkningen av klimatförändringen skulle kunna bli folkomflyttning”,
vilket innebär att miljontals människor flyr p g a erosion, översvämningar
av kuststräckor och svår torka. Men antagligen kommer dynamik och interaktion
att skilja sig från ett område till ett annat, och följderna bli allvarligare
i vissa områden, medan andra områden blir mera anpassningsbara, plus
att de politiska reaktionerna skiljer sig åt. [6]
Ett extremt klimat och extrema påfrestningar på vattentillgången, plus
förlust av mark kan undergräva boendemöjligheter, trygg tillgång till
livsmedel och ekonomiska förutsättningar i ett område. Det kan hända
att en del drabbade samhällen, områden eller länder är i stånd att hantera
spänningarna med hjälp av grödor som tål torka, diversifierad ekonomi
och andra anpassningsåtgärder. Men det kan också hända att folk känner
sig tvingade att utvandra, av strategiska skäl eller som enda utväg.
Extremt
klimat och beboelighet
Katastroferna
inträffar i en takt som förmodligen kommer att tillta i en varmare värld,
även om man fortfarande inte vet hur snabbt. Tidskriften Scientific
American publicerade år 2011 en artikel som uppger att förekomsten av
naturkatastrofer redan hade ökat med 42 procent sedan 80-talet, och
att andelen klimatrelaterade katastrofer hade ökat från 50 till 82 procent.
[7]
Det
anses att extrema väderkatastrofer normalt föranleder utflyttningar
som är temporära och stannar i närheten, och att drabbade grupper återvänder
för att bygga upp sina hem så snart orkanen eller översvämningarna är
över. [8] Det som hänt efter orkanen Katrina i USA tyder dock på att
utflyttningarna i vissa fall kan bli stadigvarande. New Orleans befolkning
minskade med 24,5 procent mellan 2005 och 2010, d v s med över 120 000
personer. [9]
Vattenstress
och livsmedelssäkerhet
Oregelbundnare
nederbörd och svårare torka till följd av den globala uppvärmningen
leder till ojämn tillgång till vatten, vilket kan få mycket allvarliga
följder för jordbruket.
För
över tio år sedan varnade experter för att ökenspridningen riskerar
att driva uppskattningsvis 135 miljoner människor världen över från
den jord de bebor. [10] Den tilltagande vattenstressen i en del områden
kommer också att förvärras genom att salt tränger in i kustområdena
till följd av den höjda havsnivån, smältande glaciärer, t ex i Himalaya
och Anderna och förryckta monsuncykler. Vattenbristen kan omkring år
2020 drabba mellan 75 och 250 miljoner människor i Afrika och till år
2050 över en miljard i Asien. [11]
År
2012 förstörde torkan grödor i hela världen, till och med för storproducenter
som USA, Argentina, Brasilien, Australien, Indien och Ryssland. [12]
FNs Världsmeteorologiska Organisation sade i augusti 2012 att “torrperioderna
kommer att öka i antal, kraft och längd och få följdverkningar på många
områden, särskilt livsmedelsproduktion, vatten och energi”. [13] I en
värld där medeltemperaturen stigit med fyra grader C, får man räkna
med en mycket stor minskning av avkastningen i odlingen av basföda i
en stor del av Afrika söder om Sahara, och att mer än en tredjedel av
nuvarande odlingsmark i östra och södra Afrika förmodligen kommer att
bli obrukbar. [14]
Minskad
avkastning, kortare odlingssäsong eller förlust av hela skördar är ett
hot mot en trygg livsmedelsförsörjning för många miljoner människor
och mot inkomsterna för hushållen i landsbygdsområdena.
Stigande matpriser
Klimatförändringen
kommer att leda till stigande livsmedelspriser, både plötsligt och långsiktigt.
Under det gångna årtiondet har priserna stigit konstant, och två gånger
påtagligt skjutit i höjden. New England Complex Systems Institute hävdar
i en nypublicerad studie att livsmedelspriserna är en avgörande faktor
när det gäller att utlösa social oro. Befolkningarna i världen har blivit
allt känsligare för de stigande priserna, eftersom många fattiga länder
är beroende av det internationella livsmedelssystemet och det lokala
utbudet har begränsad kapacitet för att dämpa dess återverkningar. När
regeringar är oförmögna att trygga livsmedel åt befolkningen, ifrågasätts
deras legitimitet och det kan komma protester som kan ge uttryck för
missnöje med en hel rad andra problem. När priserna sköt i höjden för
första gången, år 2008, inträffade över 60 matkravaller i 30 olika länder.
Vid de svindlande prisstegringarna i slutet av 2010 och början av 2011
utbröt åter matkravaller, bland annat i den arabiska vårens länder.
Stigande
havsnivå och förlust av mark
Små
östater som Maldiverna i Indiska Oceanen och Tuvalu i Stilla Havet kan
komma att helt försvinna i havet i takt med den stigande havsnivån.
Över 600 miljoner människor världen över bor i floddeltan och andra
låglänta kustområden. [15] Bangladesh regering varnar för att över 20
miljoner invånare i landet kan tvingas flytta p g a en kombination av
stigande havsnivå och växande antal cykloner och cyklonvågor. [16] Det
finns modeller som tyder på att 40 miljoner människor kan tvingas flytta
i Indien om havsnivån stiger med en meter. En liknande höjning skulle
kunna tvinga över sju miljoner invånare i Mekong-deltat i Vietnam att
flytta och om vattennivåerna stiger med mer än 2 meter skulle denna
siffra kunna fördubblas och drabba halva deltabefolkningen. [17]
Att
flytta eller inte
Fortfarande
förs en livlig debatt om huruvida klimatförändringen kommer att leda
till en jättelik ökning av folkomflyttningarna. Internationella Organisationen
för Migration påpekar med rätta att ”migrationer sker inte alltid, för
den sårbaraste befolkningen kan sakna medel för att flytta”. I områden
med klimatförorsakade befolkningsrörelser kan de beskrivas som bristande
anpassning (d v s ett uttryck för sårbarhet och bristande anpassningsförmåga
hos befolkningen, och därför en reaktion som mera liknar flyktingars),
eller som en strategi (satsning på att diversifiera inkomstkällor och
öka anpassningsbarheten). I vilket fall som helst behöver människor
pengar för att flytta och gärna tillgång till sociala nätverk som underlättar
flytten och som kanske kan ge dem bistånd när de kommer fram. Utan detta
slags hjälpmedel kan människor tvingas stanna kvar där de bor oberoende
av betingelserna. Att folk inte flyttar innebär självklart inte att
de inte blivit lidande. [18]
Ett
konventionellt synsätt är att migrationer fortsatt kommer att vara en
säkerhetsventil som gör det möjligt för människor och samhällen att
klara av svåra situationer, även i en värld som håller på att värmas
upp. Man skall givetvis inte underskatta människors anpassningsförmåga,
men det är föga troligt att det förflutna avspeglar kommande förhållanden.
Alltså kan detta synsätt vara överdrivet optimistiskt, detta av följande
skäl.
*
För det första har det inte i mänsklighetens historia inträffat något
som liknar följdverkningarna av ett destabiliserat klimatsystem, med
allt tätare och kraftfullare katastrofer
*
För det andra kommer samhällena förmodligen inte att drabbas av ett
enda fenomen, utan det kommer flera samtidigt – till exempel översvämningar
och torka – och det kan bli oförutsedda kaskadeffekter och följder.
Det är möjligt att ett mycket större antal människor än nu kommer att
känna sig tvingade att flytta. [19]
*
För det tredje kommer anpassningsstrategierna att begränsas av mera
omfattande folkomflyttningar, eftersom flera människor kommer att konkurrera
sinsemellan och med andra mottagande grupper om möjligheter, jobb, resurser
och service.
*
För det fjärde kan det i mottagarområdena finnas en påtagligt krympande
vilja att ta till sig mera folk, en reaktion som i dagsläget redan blivit
uppenbar världen över.
* För det femte kan migrationsmönstren bli mera konstanta och mindre
tillfälliga. Till exempel skulle allvarliga återverkningar av klimatförändringen
kunna rubba traditionella mönster av rörlighet på platsen. Nomadiserande
herdefolks förutsättningar för att förflytta sig för att klara av torkan
i Afrika söder som Sahara har redan drabbats av snabbt skiftande miljöförhållanden.
Och i Bangladesh störs den traditionella flytten mellan olika chars
(öar av sand och slam i Padma-flodens delta och Bengaliska bukten, där
det bor mer än 5 miljoner människor) av plötsliga och allt tätare och
större höjningar av vattennivån. [20]
På
samma sätt har vietnamesiska risodlare, som under översvämningssäsongerna
flyttade till städerna för att skaffa sig flera inkomster, nyligen sett
sig tvungna att slå sig ner där permanent p g a stora översvämningar
som förstört deras livsmiljö på landsbygden. Och samhällena längs Zambezi-
och Limpopo-floderna i Moçambique har av tradition periodvis rört sig
bort från flodslätten för att komma undan översvämningarna, men efter
de katastrofala översvämningarna år 2000, 2001 och 2007 har regeringen
uppmuntrat områdets invånare att flytta permanent. Dock har denna befolkning
inga försörjningsmöjligheter utan är starkt beroende av hjälp och kan
tvingas flytta till huvudstaden Maputo eller till Sydafrika. [21]
Miljöflyktingar erkänns inte
Bland
de olika grupper som lämnar sina hem av olika anledningar finns vissa
väl avgränsade kategorier. Internationell lagstiftning erkänner internationella
flyktingar, även om regeringarna inte alltid lever upp till sitt ansvar.
Människor som tvingas flytta inom ett land har tvärtom mycket mindre
skydd och ibland inget alls. Man har försökt göra sådana människor mera
synliga – människor som ryckts upp med rötterna till följd av naturfaror
och utvecklingsprojekt – men dessa brukar fortsatt vara beroende av
humanitär hjälp för stunden, om de överhuvudtaget får någon hjälp. [22]
En
del forskare har i åratal hävdat att världssamfundet måste fastställa
nya kategorier för befolkningar som migrerar, eftersom de gamla kategorierna
inte tar tillräcklig hänsyn till de sammansatta skäl som får människor
att flytta och hur de flyttar. På 70-talet föreslog man benämningen
miljöflykting, vilken dock stannat inom en mycket begränsad krets, fram
till den rapport som skrevs av Essam El-Hinnawi år 1985 för FN:s Miljöprogram
[23]
En
intensiv debatt har kommit igång kring denna nya benämning. En del analytiker
hävdar att kategorin flykting – rättsligt tolkad som en människa som
flyr undan förföljelse och saknar skydd i sitt hemland – inte får rubbas
av andra faktorer som miljöförstöring. Detta visar i viss utsträckning
att studier kring migration fram till nyligen väsentligen har blundat
för miljöfaktorerna. [24]
Bortsett
från flyktingkategorin finns det ingen definition som det råder samsyn
kring, - eller som är viktigare, juridiskt bindande – för andra grupper
av människor som migrerar. Definitionen internflyktingar inom ett land
har fått visst de facto-erkännande i Förenta Nationernas riktlinjer.
Men benämningar som klimatflyktingar och klimatutvandrare är helt och
hållet informella och ifrågasatta. [25]
Att
skilja mellan påtvingade och frivilliga befolkningsrörelser är fortfarande
av avgörande betydelse i internationell lagstiftning och regeringspolitik.
Att det inte finns något officiellt erkännande av de nya kategorier
människor som tvingas flytta begränsar världens förmåga att ta itu med
denna situation på riktigt.
Det
är av avgörande betydelse att experter på migration, flyktingar och
miljö för en dialog sinsemellan med ett öppet sinne för att bättre förstå
dynamiken och få igång en mera givande debatt om en möjlig politik.
Anpassningsförmågan
kan öka
Anpassningsförmåga
är en central faktor när man skall avgöra om en befolkning är så pass
sårbar att den tvingas fly. Vanligtvis är fattiga människor mera utsatta
för miljöfaror. Social utslagning tvingar dem ofta att leva på riskfyllda
platser: starkt lutande sluttningar med fara för jordskred, låglänta
områden med översvämningsfara eller kustområden som berövats sitt naturliga
skydd (våtmarker, mangrove och korallrev). Ofta har de begränsad förmåga
att hantera dessa problem, eftersom de saknar ekonomiska tillgångar
och familjenätverk eller andra nödvändiga förbindelser för att kunna
flytta ut. [26]
Sårbarheten
kan dämpas med anpassningsåtgärder, system för tidig varning för katastrofer
och svält, diversifierade försörjningsmöjligheter, grödor som är motståndskraftiga
mot torka, återuppbyggnad av ekosystem, infrastrukturer med försvar
mot översvämningar, m.m. Anpassningsförmågan beror också på de ekonomiska
förutsättningarna i stort, om man har diversifierat för att inte vara
beroende av en enda eller flera ekonomiska tillgångar, på befolkningstrycket,
på styrande strukturer, gott ledarskap och social och politisk sammanhållning.
Visserligen
är det tveklöst viktigt att uppdatera internationella avtal och rättsliga
kategorier som tillämpas på flyktingar och överbrygga den stora klyfta
som finns vad gäller skydd, och det är av grundläggande vikt att undvika
så mycket skada det går på jordens natursystem. Mycket större prioritet
måste mycket snabbt ges åt att mildra och minska växthusgaserna och
övriga angrepp mot naturen från människans sida. Anpassningen har sina
gränser och för att vara verkningsfull måste den ske nu, innan och inte
efter det att de allvarligaste följderna av det instabila klimatet blir
synliga.
Klimataktivisterna
har länge hävdat att politiken bör styras av vetenskapen. Det blir dock
allt uppenbarare att mänsklighetens största utmaning kanske inte ligger
i att behärska den komplexa klimatvetenskapen utan ge svar på mycket
besvärligare frågeställningar om hur de politiska systemen fungerar
och varför man envisas med att inte lyssna på vetenskapens larmsignaler.
Om
vi inte lyckas förmå våra politiska system att uppmärksamma problemen
med klimatförändringen, så kommer vi att få lära oss att hantera enorma
folkomflyttningar under de närmaste årtiondena.
Av
Michael Renner, Forskare vid Worldwatch Institute (forskningsinstitut
som arbetar med miljöforskning ur ett globalt perspektiv och hållbart
samhälle), ägnar sig framför allt åt forskning kring sambandet mellan
miljö och jobb (gröna jobb/grön ekonomi), och kopplingen mellan miljö
och fred/konflikt.
Översättning:
Eva Sjöblom
Källor:
[1] Denna text är en sammanfattning av capitel 31 i La Situación del
Mundo 2013: ¿Es aún posible lograr la sostenibilidad?, publicerad av
por FUHEM Ecosocial e Icaria. [2] Robert F. Worth, «Earth Is Parched
Where Syrian Farms Thrived», New York Times, 13 oktober 2010. [3] Ibid.
; Wadid Erian, Bassem Katlan y Ouldbdey Babah, «Drought Vulnerability
in the Arab Region: Special Case Study: Syria», medverkan i Global Assessment
Report on Disaster Risk Reduction 2011, 2010; Francesco Femia och Caitlin
Werrell, «Syria: Climate Change, Drought and Social Unrest» (blog),
Center for Climate and Security, 29 februari 2012. [4] Femia y Werrell,
op. Cit Not 3. [5] Potsdam Institute for Climate Impact Research and
Climate Analytics, Turn Down the Heat: Why a 4°C Warmer World Must Be
Avoided, Världsbanken, Washington D.C., 2012. [6] Internationella Klimatpanelen,
First Assessment Report, Cambridge University Press, Cambridge (Reino
Unido), 1990, s. 20. [7] Alex de Sherbinin, Koko Warner och Charles
Ehrhart, «Casualties of Climate Change: Sea-level Rises Could Displace
Tens of Millions», Scientific American, januari 2011. [8] Frank Laczko
och Christine Aghazarm, red.., Migration, Environment and Climate Change:
Assessing the Evidence, Internationella Organisationen för Migration
(OIM), Ginebra, 2009, s. 23. [9] Susan L. Cutter, «CSI: The Katrina
Exodus», Foresight Project, Migration and Global Environmental Change,
Gobierno del Reino Unido, oktober 2011, s. 6. [10] « Declaración de
Almería sobre Desertificación y Migraciones», Internationellt Symposium
om Ökenspridning och Migration , 9–11 februari 1994, Almería, Spanien.
[11] Vikram Odedra Kolmannskog, Future Flood of Refugees: A Comment
on Climate Change, Conflict and Forced Migration , Norska Flyktingrådet,
Oslo, 2008, s. 15. [12] Vikas Bajaj, «Crops in India Wilt in a Weak
Monsoon Season», New York Times, 3 september 2012. [13] FNs Världsmeteorologiska
Organisation, «With Drought Intensifying Worldwide, UN Calls for Integrated
Climate Policies», UN News, 21 augusti 2012. [14] Actionaid et al.,
Into Unknown Territory: The Limits to Adaptation and Reality of Loss
and Damage from Climate Impacts, Bonn, 2012, s. 7. [15] Kolmannskog,
op. cit. not 11, s. 16. [16] Actionaid et al., op. cit. not 14, s. 9
[17] De Sherbinin, Warner och Ehrhart, op.cit. not 7. [18] Laczko och
Aghazarm, op. cit. not 8, s. 24; Gemenne, «Climate-Induced Population
Displacements in a 4ºC+ World», Philosophical Transactions of the Royal
Society, januari 2011, s. 188. [19] Chris Bright, «Anticiparse a las
“sorpresas” ambientales», i Lester R. Brown et al., La Situación del
Mundo 2000, FUHEM/ Icaria, 2000, ss. 53-78. [20] De Sherbinin, Warner
y Ehrhart, op. cit. not 7. [21] Ibid. [22] Se Tabell 31–1 i La Situación
del Mundo 2013, baserad på följande: Internationella Röda Korset och
Röda Halvmånen , World Disasters Report 2012, Genève, 2012, s. 15; FNs
Samordningsbyrå för Humanitära Ärenden (OCAH) och Internal Displacement
Monitoring Centre (IDMC), «42 Million Displaced by Sudden Natural Disasters
in 2010—Report», pressmeddelande, Genève och Oslo, 6 juni 2011; OCAH
och IDMC, Monitoring Disaster Displacement in the Context of Climate
Change, Genève: 2009; Actionaid et al., op. cit. not 14, s. 9; IFRC,
op. cit. I denna not, s. 14. [23] James Morrisey, «Rethinking the ‘Debate
on Environmental Refugees’: From ‘Maximilists and Minimalists’ to ‘Proponents
and Critics», Journal of Political Ecology, vol. 19, 2012, s. 36; Essam
El-Hinnawi, Environmental Refugees, UNEP, Nairobi, 1985 . [24] Gemenne,
op. cit. not 18, s. 186. [25] Se Tabell 31–1 de La Situación del Mundo
2013 baserad på följande: FNs Flyktingkommission (ACNUR), «Flyktingkonventionen»,
på http://www2.ohchr.org/spanish/law/refugiados.htm ; FNs Ekonomiska
och Sociala Råd, FNs Kommission för de Mänskliga Rättigheterna, «Further
Promotion and Encouragement of Human Rights and Fundamental Freedoms,
Including the Question of the Programme and Methods of Work of the Commission
Human Rights, Mass Exoduses and Displaced Persons», 11 februari 1998;
OIM, «Identifying International Migrants», en www.iom.int/jahia/Jahia/about-migration/developing-migration-policy/identify-intl-migrants;
Essam El-Hinnawi, Environmental Refugees , UNEP, Nairobi, 1985 ; Laczko
y Aghazarm, op. cit. not 8,s. 19. [26] Kolmannskog, op. cit. not 11,
s. 13; Oli Brown, Climate Change and Forced Migrations: Observations,
Projections and Implications, Occasional Paper 2007/17, Oficina del
Informe de Desarrollo Humano, FNs Utvecklingsprogram (PNUD), New York,
2007, s. 15. ar
|
. |
|
|