Samtidigt
som Irak kämpar för att forma en ny identitet och ett nytt styre efter
Saddam Husseins fall, blir motsättningarna mellan de olika islamiska
sekterna och folkgrupperna allt starkare.
Under de senaste månaderna har sammandrabbningar mellan shiiter och
sunniter inträffat i Bagdad, och spänningarna växer också mellan kurder,
sunnitiska araber och turkmener i de mångetniska och oljerika områdena
runt städerna Kirkuk och Mosul i norr. Stridigheterna mellan dessa
grupper underblåses av den aggressiva antigerillataktik som USA-militären
använder sig av i "sunni-triangeln" norr och väster om Bagdad, där
de flesta attacker mot ockupationsmaktens soldater har inträffat,
en ockupationspolitik som tycks favorisera shiiter och kurder, samtidigt
som ockupationsmakten misslyckats med att återupprätta lugnet i landet.
Politisk
splittring kopplad till olika folkgrupper och sekter är ingenting
nytt. Sedan 1932, när landet blev formellt självständigt från Storbritannien,
har sunniterna dominerat den centrala regeringsmakten, och detta maktmonopol
stärktes under Saddam Husseins brutala regim, när kurder och shiiter
uppfattades som potentiella hot och skoningslöst förföljdes.
Sunniterna
fruktar shiitisk dominans
Under Saddam Hussein låg sunniternas politiska makt huvudsakligen
i Baath-partiet, säkerhetspolisen och krigsmakten. Sedan dessa upplösts,
är sunniterna nu rädda för att trängas undan av shiiterna, som är
den största islamiska sekten i landet. Enligt flertalet uppskattningar
är 60-65 procent av befolkningen shiiter, 32-37 procent sunniter (araber
och kurder) och resten kristna och smärre minoriteter. En del sunnitiska
araber har gått till angrepp mot den USA-ledda ockupationsmakten,
i tron att ockupationen kommer att leda till att shiiterna får en
dominerande maktställning. Av de fem sunniter som sitter med i den
25 man starka interimsregeringen som kallas Styrande rådet är det
bara två som tillhör något politiskt parti, och inget av dem är särskilt
starkt.
Shiitiska
och kurdiska partier är dock talrikt företrädda i rådet. De båda största
kurdiska partierna - Patriotic Union of Kurdistan, under ledning av
Jalal Talabani, och det äldre Kurdistan Democratic Party under Masoud
Barzani - fick ett visst självbestämmande efter Gulkriget 1991 i de
kurdiska enklaverna i norra Irak. Nu trycker de kurdiska medlemmarna
i det Styrande rådet på för att de kurdiska områdena i norra Irak
ska bli mera autonoma, tvärtemot de andras linje att bevara landets
nationella enhet. De shiitiska partierna i rådet domineras av det
traditionellt mäktiga shiitiska prästerskapet. Här finns det Iran-stödda
Supreme Council for the Islamic Revolution in Iraq, som har en militär
organisation med cirka 10.000 soldater, al-Da'wa, som är ett av landets
äldsta shiitiska partier, och irakiska Hizbollah, som främst utgörs
av "träskaraberna" som lever i södra Irak. Efter årtionden av förtryck
förväntar sig shiiterna nu en ledande roll i landets styre.
Attentat
mot moskéer
Oroade av tanken på shiiternas maktambitioner sammankallade sunnitiska
araber från tre islamistiska strömningar, plus högutbildat folk från
städerna och klanledare ett nationellt rådslag i december förra året.
Syftet med rådet är att visa upp en enad sunnitisk front inför ockupationsmyndigheterna
och alla irakier. Talesmän för rådet stödjer visserligen i ord irakiernas
rätt att göra motstånd mot ockupationen, men vill varken stödja eller
fördöma upprorsmännen. Den 5 januari rapporterade den London-baserade
allarabiska dagstidningen al-Hayat att den sunnitiska rörelsen "Clear
Victory Movement" planerar att starta en milis som ett svar på "Mahdi
Army", en styrka som satts ihop av den unge shiitiske prästen Sheikh
Muqtada al-Sadr, som från ett tidigt stadium högljutt kritiserat ockupationen.
Dessförinnan hade flera våldsamma incidenter ägt rum mellan shiiter
och sunniter.
Den
jäsande fiendskapen mellan sunniter och shiiter svämmade över efter
ett attentat i Hurriyya-distriktet i västra Bagdad, som knappt har
uppmärksammats alls. Där bor ungefär lika många sunniter som shiiter,
som berättar att de båda grupperna dittills hade levt i harmoni och
att giftermål mellan sunniter och shiiter var vanliga. Den 9 december
dödades tre sunniter när en bomb exploderade i Mustafa-moskén. Imamen,
Sheikh Faruq al-Batawi, hävdar att två raketer avlossades mot moskén
från taket på en intilliggande skola strax efter eftermiddagsbönen.
Han skyllde anfallet på shiiter som kommit utifrån och nämnde Badr-brigaderna
och al-Da'wa som tillbringat större delen av 80- och 90-talen i exil.
De shiitiska invånarna å sin sida hävdade att offren var "wahhabitiska"
motståndskämpar, det vill säga att de tillhörde den stränga sunnitiska
trosinriktning som är förhärskande i Saudiarabien. Enligt den shiitiska
versionen omkom männen när en bomb som de tillverkat exploderade i
förtid då de var i färd med att placera den i en bil intill
moskén.
Båda
sidor ville tro det värsta om varandra, och friden i Hurriyya var
ett minne blott. Både sunnitiska och shiitiska präster manade till
lugn och försoning, men misstron dem emellan gick inte att dölja.
Beväpnade
och maskerade sunniter med identitetsbrickor från "Khalid ibn Walid
Forces" vällde in i Hurriyya. Morgonen efter attentatet stormade de
och förstörde ett shiitiskt bönehus ett par hundra meter från moskén.
Porträtt av imamen Ali revs sönder, de shiitiska prästernas svarta
predikstol slogs sönder och högtalarsystemet slets loss. Rasande shiiter
ropade på hämnd.
Blair
fjäskar för sunniterna
Attentatet mot moskén och plundringen av bönehuset var inga isolerade
företeelser. Den 16 december, två dagar efter det att Saddam Hussein
tillfångatogs, tog sig shiitiska invånare i Kadhimiyya-distriktet
i Bagdad in i Adhamiyya-kvarteren för att fira. Sunniterna i Adhamiyya
blev upprörda över intrånget och det kom till sammanstötningar, där
över ett dussin människor dödades. Den 24 december sköts fyra sunnitiska
troende ihjäl från en bil, när de var på väg ut ur en moské i det
shiitisk-dominerade Washash-distriktet. De sunnitiska prästernas högsta
ledning anklade en "utländsk makt", det vill säga Iran, för att ha
iscensatt dådet "i akt och mening att underblåsa krig mellan sekterna".
Den
främsta anledningen till shiiternas storsinthet gentemot ockupationsstyrkorna
är att de förväntar sig att bli belönade i det nya Irak tack vare
sitt numerära övertag. Men det är bara det mäktiga shiitiska prästerskapet
som lyckas hålla sina trosfränder i schack. Den vanlige shiiten har
lika litet till övers för ockupationsmakten som deras sunnitiska landsmän.
-Det finns en gräns för vårt tålamod och vi väntar eftersom vi är
trötta på att se stridsvagnar och soldater och höra ljudet av explosioner,
sade Sheikh Kardom al-Awadi, shiitisk präst från staden Samawa i södra
Irak. Det islamiska prästerskapets blotta existens innebär en andlig
kontroll över folket. Om dessa människor fick fria tyglar, skulle
ingen kunna stoppa dem.
Shiiternas
politiska ambitioner går på tvärs mot sunniternas fruktan för att
bli överkörda. Om shiiterna inte får det som de tycker sig förtjäna
och om det inte blir någon drastisk förbättring vad gäller grundläggande
livsförnödenheter, finns det en mycket påtaglig risk för en spirande
shiitisk motståndskamp. Det skulle i så fall bli början till slutet
för den utländska militära närvaron i Irak. Idag är motståndet splittrat
och improviserat, men de välorganiserade shiitiska grupperna, en del
utbildade av iransk militär och stridsvana, skulle göra ockupationen
ohållbar. Å andra sidan skulle ett Irak där shiiterna har större inflytande
än sunniterna spä på sunniternas rädsla för att bli isolerade och
eventuellt förföljda, och underminera varje motivation för att samarbeta
med den nya ordningen.
Den
brittisk-amerikanska koalitionens provisoriska myndighet och deras
chefer i Washington och London är medvetna om detta dilemma. Efter
det att Saddam Hussein togs till fånga, såg den brittiske premiärministern
Tony Blair noga till att vända sig till sunniterna:
-
Saddam hävdade falskeligen att sunniterna var lojala, men jag säger
er att det finns en fullständig roll för er att spela i ett nytt och
demokratiskt Irak. Till dem som formellt var med i Saddams parti,
därtill tvingade och inte av övertygelse, säger jag att vi kan lägga
det förflutna bakom oss, förkunnade han.
USA
lånar israelisk taktik
Den brittisk-amerikanska ockupationen har ändå i viss utsträckning
bidragit till att öka spänningarna mellan folkgrupper och sekter.
I norra Irak deltar de båda kurdiska partiernas miliser på sammanlagt
35 000 man i säkerhetsoperationer tillsammans med USA-militärer, vanligtvis
mot sunnitiska araber. Kurderna agerar trogna bundsförvanter åt ockupationsmyndigheterna
mot militanta sunniter. Men priset är högt. I Mosul och Kirkuk i norra
Irak, med blandad sunnitisk och kurdisk befolkning plus turkmeniska
och kristna minoriteter, har det förekommit våldsutbrott mellan de
olika befolkningsgrupperna under det senaste halvåret. I början av
januari dödades ett flertal sunniter i Kirkuk i sammandrabbningar
med kurdisk milis, vilket skapat förbittring bland den sunnitiska
lokalbefolkningen, som fruktar att kurderna är ute efter att införliva
Kirkuk och dess oljeproducerande omgivningar i en delvis autonom kurdisk
enhet.
I
början av december förra året spärrade USA-trupper beledsagade av
kurdisk milis av staden Hawija, som ligger cirka 5 mil väster om Kirkuk,
där man arresterade vanliga invånare, beslagtog vapen och delvis rev
ett hus som ägdes av en misstänkt upprorsman med hjälp av bulldozers,
och Hawijas sunnitiska befolkning tolkade det kurdiska deltagandet
i samma anda. USA-militärens taktik för att bekämpa uppror i "sunni-triangeln"
norr och väster om Bagdad får samma följder. Det har inte undgått
irakierna att USA-militären har anammat delar av den taktik som den
israeliska armen använder sig av på Västbanken och i Ghaza. Massiv
beskjutning, avspärrning av byar med specialtaggtråd, massarresteringar
och bulldozeraktioner mot misstänkta upprorsmäns hus har blivit vardagsmat.
Man har anfallit sunnitiska moskéer och anhållit präster. Den taktiken
har visserligen bidragit till att temporärt minska antalet attacker
mot USA-trupperna i "sunni-triangeln", men den har samtidigt spätt
på vreden bland sunniterna mot ockupationen.
Amerikanerna
håller på att hamna i samma onda cirkel som den israeliska armén i
södra Libanon i början av 80-talet: Hårda angrepp mot gerillan ger
näring åt stödet för motståndskampen, vilket leder till fler repressiva
aktioner, och så rullar det på. USA-armén ser kampen mot upprorsaktionerna
huvudsakligen ur militär synvinkel. Men ska det gå att minska våldet
från oppositionen är politiska åtgärder kanske ännu viktigare. Om
inte de sunnitiska araberna upplever att de är delaktiga i det nya
Irak, är det svårt att se hur deras motstånd mot den militära ockupationen
ska kunna slås ned.
Nicholas
Blanforfd
Januari 2004