På "nätet" är varan människans tid och det blir det främsta värdet.
Dessa tänkvärda ord för den amerikanske ekonomen Jeremy Rifkin fram
i sin analys av den framväxande nätekonomin som handlar om kulturell
handel. Den industriella handeln och även tjänsteekonomin ger inte
längre några marginaler.
Vi
upplever just nu en radikal historisk förändring som får oss att lämna
varuutbytet och marknaderna för relationer som grundas på access (åtkomlighet)
och "nätet" (Internet). Den nya tekniken håller på att föda ett ekonomiskt
system som är lika skilt från marknadskapitalismen som denna en gång
merkantilismen, vilken den ersatte. Men att ympa in denna teknik på
det gamla marknadssystemet är omöjligt. Om det gör det möjligt för
oss att organisera livet med ljusets hastighet är marknaderna inte
konstruerade för att fungera så. Från och med nu och fram till mitten
av 2000-talet kommer marknadskapitalismen att vara en marginell faktor
i världsekonomin.
Den
senaste stora förändringen av det ekonomiska systemet ägde rum mellan
1400- och 1800-talet. Då uppkom en serie tekniska landvinningar i
Europa. De lade grunden till den viktigaste utvecklingen av handeln
sedan det romerska imperiet.
I
slutet av medeltiden hade nya tekniker inom jordbruket fått livsmedelsproduktionen
att väsentligt öka. Sextanten gjorde det möjligt för europeiska sjöfarare
att åka runt jordklotet och upptäcka resurser som gjorde det möjligt
att skapa marknader. Det mekaniska urverket, som uppfanns av benediktinska
munkar för att effektivare reglera deras tid och handel, blev allmängods.
Tryckkonsten gav en fantastisk skjuts åt kommunikation och handelsrelationer.
Sedan kom ångmaskinen… Tillsammans introducerade dessa tekniker snabbheten
och möjligheter att skapa förbindelser.
Den
feodala ekonomin, som vilade på äganderättens begränsningar, kraven
på den enskilde på grund av det gemensamt ägda och ett samägt jordbruk
som producerade för bara självhushåll, var för långsam och illa anpassad
till den snabbhet som dessa tekniker erbjöd handeln. I stället för
det gemensamt ägda kom privategendom och marknader.
Samma
sak inträffar i dag. Vi ser en revolution komma som är lika stor som
elektriciteten. De alltför långsamma marknaderna kommer inte att kunna
hänga med. Vår idé om den mänskliga naturen, det sociala kontraktet,
de relationer vi upprätthåller med våra samtida, med andra levande
varelser och på den planet vi lever kommer att få finna sig i en radikal
förändring. Vår övergång från den geografiskt fysiska verkligheten
- som bestämt hur vi har organiserat handeln sedan 10 000 år - till
cyberrymden är ingen obetydlighet: det kommer att skaka om spelreglerna.
Vi går från marknaderna till "nätet".
Marknaden
karakteriseras av mötet mellan säljare och köpare. De förhandlar
med sikte på ett byte av en vara eller en tjänst. Säljaren tjänar
pengar på den marginal han har på transaktionen, multiplicerat med
bytesvolymen. I "nätekonomin" däremot finns varken säljare eller köpare
utan leverantörer och brukare, det vill säga kunder. Äganderätten
existerar visserligen fort- farande men den ligger hos producenten.
Kunderna har tillgång till "tidssegment" av olika slag: anslutning,
abonnemang, uthyrning eller brukarlicens. Man betalar inte för överföring
av ägandet till en fysisk vara utan för den erfarenhet och kunskap
som man för tillfället har tillgång till.
Internetbokhandeln
Amazon.com exempelvis är en marknad, medan säljare av musik som Napster
håller på att bli ett "nätverk". Amazon använder sig av den nya tekniken
men tilllämpar ännu de gamla reglerna för handel. Hos Napster betalar
man inte för en CD utan för ett abonnemang som ger en tillgång till
ett helt musikflöde under 30 dagar. Under den tid det tar för Amazon
att inregistrera en kund och leverera varan kan Napster via nätet
överföra sin tjänst hem till miljoner personer på en enda gång.
På
marknaderna är det som säljs fysiska varor och det som definierar
omfattningen av resurser och värdet. På "nätet" är varan människans
tid och det blir det främsta värdet. Därifrån har vi i marknadsföringen
fått begreppet life-time value, det vill säga kundens värdering
av sin livstid; om varje ögonblick i ert liv är en vara, hur mycket
är ni då värd totalt sett?
Marknaderna
tjänar pengar på en marginal i varje transaktion, men med tekniker
som går lika snabbt som ljuset tenderar transaktionskostnaderna att
gå mot noll. Detta eliminerar marknaderna ty medlen är otillräckliga
för att fortsätta att göra vinst.
Låt
oss som ett exempel ta en författare som i ett marknadssystem säljer
sin bok till ett förlag. Då uppstår en marginal i varje etapp från
produktion till försäljning av boken, från tryckeriet till bokhandel,
via grossister och distributörer. Summan av dessa marginaler läggs
på den slutlige bokköparen. Sådan var regeln åtminstone tills Stephen
King för två år sedan ändrade på den, då han sålde ett manuskript
till Simon & Schuster för flera miljoner dollar med sikte på att sprida
den på enbart elektronisk väg. Då uppstod ingen transaktionskostnad.
Det var det nya. Kan marknaden med sina miljontals böcker och rent
fysiska objekt stå emot ett "nät" som distribuerar miljontals kopior
av ett enda exemplar?
En
annan viktig förändring: Vi har gått från äganderätt till access
(åtkomlighet). Vi har vuxit upp med idén att i ett marknadssystem
är det värt mödan att skaffa sig fysiska ting, eftersom deras värde
ökar med tiden. I en värld där allt sker med ljusets hastighet och
där allt mycket snabbt blir föråldrat, vad skulle vi då ha för intresse
att köpa? Vi betalar för en global erfarenhet i tiden och inte mera
för fysiska ting i rummet. I marknadskapitalismens era var den grundläggande
produktionen just fysiska ting eller tjänster. Denna produktion är
fortfarande viktig men den ger inte längre några marginaler.
Vad
säljer transnationella företag som AOL-Time Warner, Disney, Vivendi,
Sony eller The News Cor. i "nätepoken"? De säger sig sälja "innehåll".
En vacker omskrivning för att säga tusentals år av samlade kulturella
erfarenheter! Dessa företag kombinerar den kunskap och de metaforer
vi lever med och fragmenterar dem för att göra dem åtkomliga mot betalning.
Den nya handeln är kulturell och semiotisk (byggd på tecken, övers
anm). Vi betalar för erfarenheter. Det är det man kallar "innehåll".
Varthän är denna förändring på väg? Då jag studerade ekonomi på 1960-talet
fick jag lära mig, att kapitalet mäts i de aktier man äger. I dag
är det viktigaste kapitalet ett förtroende som ett företag åtnjuter.
Det räcker att konstatera: ingen vill längre vara General Motors utan
alla vill likna Nike. På pappret är General Motors världens största
och mäktigaste kapitalistiska företag. Det har kapital och produktionsutrustning,
men det tillhör inte längre New Yorkbörsens 40 främsta företag. Nike
däremot har inget produktionskapital: det låter sina skor produceras
av små, anonyma företag i Sydostasien - en ren kostnadsfråga. Kunderna
köper märket för att få rätten att vara med i en fantastisk berättelse.
Det är på samma gång genialt om man ser till marknadsföreningen samtidigt
som det är bedrövligt om man ser till erfarenhet och kultur.
Nike
är ett koncept, en idé: det handlar om intellektuellt kapital,
en kulturproduktion. Jürgen Habermas, i Frankfurtskolan, hade en aning
om detta redan på 1930-1940-talet. Om ett företags kapital är abstrakt,
om det rör sig om ett intellektuellt kapital, idéer, historier och
erfarenheter hur ska det då värderas? Om man övervärderar det måste
man betala skatt. Om man undervärderar det kommer aktieägarna att
förebrå en för att aktierna inte ger någon avkastning. Vi befinner
oss i dag i ett läge då vi måste tänka om ifråga om företags räkenskaper
utan att ännu förstå hur.
Alla
känner till Legoleksaker: om man vill ha sådana går man till en affär
och man går dit om man vill köpa fler. Den nya generationen Legoleksaker
kan man nu se via Internet; man betalar för de nya funktioner som
man vill lägga till leksaken, eftersom denna är bara en plattform.
Barnet uppfattar inte leksaken som en produkt det äger utan som ett
flöde av erfarenheter som det kan dra nytta av under en tid. Och åtkomligheten
till detta flöde kommer att bli det nya yttre tecknet på rikedom för
kommande generationer. Begreppet access blir därigenom en metafor
som är lika mäktig som en gång äganderätt.
Och
bilen, som under 1900-talet stod i centrum för marknadskapitalismen
och levnadssättet i den industriella epoken? För några månader sedan
stod jag vid sidan om italienska Fords VD och inför 700 distributörer
av detta märke och sade, att de inte skulle behöva sälja en enda bil.
Ty relationen mellan bilfabrikanten och köparen framdeles blir en
förhandling om vad det kostar att ta tillbaka fordonet. Fabriken kommer
att föredra att hyra ut bilen på två år i en fortsatt relation över
"nätet" och föraren kommer att betala snarare för körupplevelsen än
själva ägandet. Det har nämligen visat sig att förnyelsen av fordonet
via uthyrning ligger på 54 procent - jämfört med mindre än 25 procent
vid direktköp. En tredjedel av USAs lastbilar är redan i dag hyrbilar.
Munkarna
på 1400-talet kanske frågade sig om denna nymodighet, det vill säga
kapitalismen, var bra eller dålig. Varje stor ekonomisk epok i historien
är i själva verket bådadera. De är tumultartade, hotande, destabiliserande,
fulla av utmaningar men även passionerande. De för med sig vinster
för somliga och exploatering för andra. Det är en verklig oordning.
Genom att gå från äganderätt till access kommer vi att se detsamma,
"Nätets" "goda" och "dåliga" följd- verkningar.
Denna
rörelse skulle kunna få positiva konsekvenser för företagens miljöpolitik.
I en marknadsekonomi tenderar dessa att lägga ut kostnaderna för denna
på kunderna, samhället och framtida generationer. En hållbar utveckling
är omöjlig i ett sådant sammanhang. Samma sak gäller inte för "nätet":
ägandet ligger kvar hos producenten, eftersom var och en betalar för
en åtkomlighet till ett flöde av erfarenheter och inte för att få
äga fysiska varor. Ett exempel är Carrier, ett stort amerikanskt företag
som säljer luftkonditioneringsutrustning. I ett marknadssystem skulle
detta företag försöka sälja en så stor apparat som möjligt, eftersom
företagets omsättning och vinst skulle stå i proportion till det.
Att detta luftkonditioneringssystem förbrukar mycket energi och bidrar
till växthuseffekten betyder inte så mycket för företaget, eftersom
pengarna kommer in och kostnaderna är "externa"…
Men
detta företag är medvetet om faran som det illustreras av ödet
för datortillverkaren Wang. Detta företag tänkte sig att kunna fortsätta
att tjäna pengar på att sälja datorer i en marknadsekonomi. Men då
transaktionskostnaderna och marginalerna föll skilde sig inte dess
produkter från konkurrenternas i den globala ekonomin. Wang gick i
konkurs, medan IBM genom att erbjuda olika tjänster över "nätet" drog
sig ur i rätt ögonblick och försäljningen av datorer intar i dag en
marginell plats i företagets vinst.
Med
IBM som exempel har Carrier ändrat ekonomisk modell för att gå in
på "nätet" och erbjuda service på luftkonditioneringsanläggningarna.
Det installerar hos kunden luftkonditioneringen som förblir i dess
ägo och månadsfakturerar i stället ren luft! Är i det sammanhanget
inte dess främsta intresse att använda så lite energi som möjligt,
därför att det är företaget som kommer att få betala för energikonsumtionen?
Då kostnaden blir "intern" kommer det att bidra till ett skydd av
miljön, inte för att bolaget plötsligt fått ett miljöengagemang utan
uteslutande i omsorg om dess egna ekonomiska resultatet.
Med
samma logik är det på en marknad av lika stort intresse för ett läkemedelsbolag
att sälja så mycket medicin som möjligt: om vi är sjuka går det bra
för läkemedelsföretagen! Men i dag har det för denna industri, där
marginalerna är mycket höga (med genombrottet för genbaserade läkemedel
och globaliseringen av nya tekniker) inneburit att marginalerna går
mot noll. I det läget lanserar företaget GlaxoSmithKline i Storbritannien
ett program, disease managment.
Läkemedelsbolagets
nya uppdrag innebär att se till att vi mår bra och skyddas mot sjukdomar
som nervösa besvär, hjärt- och hjärninfarkt, cancer och diabetes 24
timmar om dygnet och sju dagar i veckan resten av livet. Har de blivit
galna? Om man är vid god hälsa säljer företaget ju mindre medicin.
Hur tjänar det då pengar? Jo, företaget har gått in i ett business
to business- kompanjonskap med försäkringsbolaget BUPA som gör
det möjligt att åstadkomma stora besparingar. Så länge som Glaxo SmithKline
håller oss friska tjänar försäkringsbolaget pengar på det. Det behöver
inte betala ut något, medan vi betalar årliga premier.
På
marknaden tjänar företagen pengar på volymen av transaktioner multiplicerat
med transaktionsmarginalen. På "nätet" råder det rakt motsatta: de
olika parterna tjänar pengar på att göra produktionen så liten som
möjlig genom att sinsemellan dela på riskerna och sparkvoterna. På
"nätet" finns det inga motståndare: det är som en stor familj där
var och en gör sina intressen till gemensamma. En familj som kan täcka
hela världen.
I
framtiden kommer det kanske bara att finnas några stora branscher
som är organiserade på "nätet" som fritidsindustrin, hälso- och sjukvårdsindustrin
och utbildningsindustrin…
"Nätet"
behöver inte tvunget arbeta för vårt bästa. Ta Novartis och Monsanto
som exempel: när dessa företag till jordbrukaren säljer sina genmanipulerade
och patenterade utsäden rör det sig inte om en marknad utan om ett
nytt sätt att göra affärer, där det varken
finns köpare eller säljare. Firman ingår med jordbrukaren ett licenskontrakt,
som ger honom till- gång till den intellektuella äganderätten, till
detta utsädes DNA-sammansättning, för en begränsad period, en växtsäsong.
Men företagen överför ingalunda äganderätten till själva utsädet.
Företaget föredrar att göra varje jordbrukare, varhelst på jordklotet,
beroende av företagets utsäden.
Som
följd av de nya kommersiella relationerna kommer denna extraordinära
maktkoncentration på "nätet" att vida överstiga den på marknaderna.
Vi måste följaktligen se över antitrustlagstiftningen, och eftersom
"nätet" är världsomspännande, lägga fast en internationell antitrustlag
för att bevara det goda på "nätet" och undvika att det onda dominerar.
Nästan
allt utbyte som vi är inblandade i är redan nu kommersiell aktivitet.
Det är tiden som har blivit en handelsvara 24 timmar om dygnet och
sju dagar i veckan. Kommer civilisationen att överleva om våra relationer
grundar sig på kommers eller kontrakt och inte längre är sociala och
grundade på ömsesidighet? I USA är livet mycket mer kommersiellt och
mindre socialt än i Europa, men även Europa är hotat.
Jag ställer ofta frågan till storföretagsledare om de tror
att deras och deras familjs livskvalitet ökar i direkt proportion
till den teknik de använder. Samtliga, utan undantag, svarar nej på
det. Tvärtom anser de att livskvaliteten minskar i en frenetisk kapplöpning
mot tiden. Vi är till den grad berövade tiden att tiden i sig har
fått ett kommersiellt värde. Då jag frågar samma personer om de ser
ett ljus tunneln är deras svar klart och tydligt: situationen blir
än värre.
Den
elektroniska posten har visat sig mycket praktisk. Men allteftersom
den blir mer spridd bland allmänheten ökar antalet meddelanden exponentiellt:
under bara några timmars bortovaro kan hundratals meddelanden ligga
samlade i datorn. Och jag har sett affärsmän göra upp kontrakt inne
på flygplatstoaletter via mobiltelefon - samtidigt på flera linjer!
Det skulle kun na ses som något lustigt om det inte vittnade om en
sorglig utveckling. Hur kan man göra denna tekniska revolution till
ett plus i ens liv i stället för ett substitut i själva vår tillvaro?
Så länge som vi inte ställer oss den frågan kommer vi att sakna tid,
och den frihet vi söker i dessa tekniker kommer att vara bara en illusion.
Följden
blir: vi går från en industriell handel till en kulturell handel.
Den gamla ekonomin försvinner inte utan blir råvaran och själva fundamentet
till det ekonomiska system som håller på att etableras. På samma sätt
som jordbruket blev den huvudsakliga råvaran för tillverkningsekonomin.
Industriproduktionen har länge varit platsen där marginalerna förverkligas.
I dag blir den själv en råvara - och det blir u-länderna som får axla
bördan - för tjänsteekonomin. Under de två senaste decennierna av
1900-talet var det i tjänsteekonomin marginalerna låg. I dag blir
denna i sin tur råvaran till den ekonomi som vilar på ett flöde av
erfarenheter.
Fem
procent av de rikaste spenderar redan lika mycket på "erfarenheter"
som på varor och tjänster. Vi går mot en kulturkommers: resor, nöjesparker,
film, tv, datorn, Internet, sport, matlagning… och till och med stora
saker. Allt blir till "innehåll - vi betalar för de historier som
fyller våra liv. Kulturen blir den främsta resursen. Men vad händer
om vi tömmer denna resurs?
Kulturell
mångfald är lika viktig som biologisk. Under 1800-talet och hela 1900-talet
har vi ohämmat exploaterat arterna, naturresurserna, till den grad
att vi idag står inför en avsevärd minskning av de genetiska tillgångarna
och en uppvärmning av planeten. Under 2000-talet kommer tusentals
år av kulturell erfarenhet att tömmas och när denna är utsugen blir
resultatet lika definitivt som för den biologiska mångfalden. Det
stora slaget under 2000-talet kommer att stå mellan kommers och kultur.
Kan civilisationen överleva om kulturen helt och hållet blir en handelsvara?
I
upplysningstidens nobla tradition, i Lockes, Newtons, Condorcets
och Decartes tankar utgör de materiella förhållandena grunden för
en "suprakultur". Adam Smith, Ricardo, Marx och Engels förenar sig
med dem på den punkten. Men i själva verket har större delen av Västeuropa
aldrig anslutit sig till den idén. Vi kan se detta också hos två samtida
politiker som Bill Clinton och Tony Blair. De talar om "en tredje
väg", vilken går ut på att bygga upp en sund global ekonomi vilken
skapar gynnsamma villkor för en utveckling av på samma gång kulturen
och samhället. Enligt dem springer allt ut från världshandel och kommersiella
relationer. Men de har dåligt förstått historiens antropologi. De
tror att handel föder kultur när den inte gör annat än drar nytta
av kulturen för egen vinning. Om man studerar de gamla tänkarna-från
upplysningstiden och fram till Marx och Engels-drar de alla slutsatsen
att handeln tar hem vinsten på bekostnad av kulturen. Men vad händer
om den som drar nytta koloniserar sin välgörare? Kan civilisationen
stå emot en sådan aggression?
Det
finns vägar för att motstå denna överhöghet av cyberrymden och globaliseringen:
geografin, lokalsamhället och kulturens mångfald. Kulturen består
av alla de former av medlemskap som definierar oss och som inte beror
på varken kommersiella relationer eller relationer till staten. Kulturen
är inte reducerad till "en tredje sektor" ( "tredje sektorn" är detsamma
som tjänstesektorn; övers anm). Den inkluderar religionen, sporten,
konsten, filmen, lekar och vänskap… Ekonomi är arbetssfären, där man
skapar brukarvärde. Kulturen är fritidssfären där man skapar det inre
värdet. I den verkliga världen lever vi i båda - arbete och fritid
- men den moderna eran tar allvarligt miste: fritiden borde vara dominerande
och arbetet tjäna bara till att betala den fria tiden. Under 1900-talet
har vi kastat om den ekvationen och agerat som om arbetet har varit
det primära medan fritiden har reducerats till något man gör mellan
två uppgifter.
Efter
Sovjetunionens fall stormade amerikanska företag in i Central-
och Östeuropa. Men de har till sin stora överraskning stött på grund:
kommunismen hade förstört även de finaste banden inom kultursektorn,
så att det inte existerade ens ett socialt kapital för att etablera
de förutsedda kommersiella relationerna. De enda undantagen var Ungern,
Tjeckoslovakien och Polen av det skälet att den kulturella sektorn
överlevde där också i de mörkaste tider.
Det
måste finnas en motkraft till globaliseringen som gör det möjligt
att ha på samma gång globalisering och kultur. Denna motkraft ligger
i kollektivet. Men vilken är kraften som kan rycka människor med i
detta motstånd? Staten är på tillbakagång och företagen är alltmer
globala och arbetar i cyberrymden och deltar alltmindre i de lokala
kollektiven. Vem kan fylla tomrummet? Tre motstridiga krafter konkurrerar
om att återupprätta lokalsamhället, kollektivet och villkoren för
kulturen. Där finns först den "fjärde sektorn", det vill säga den
parallella eller svarta marknaden, ja även organiserad kriminalitet.
Här kan man åter referera till de före detta kommunistiska staterna:
elimineringen av kultursektorn i dessa länder lämnade terrängen öppen
för en våg av kriminalitet som flödade ut från dessa över hela Europa.
Två
andra krafter kommer utan tvivel att stå emot varandra, ty de
vill båda två återupprätta idén om kollektivet: de fundamentalistiska
grupperna och organisationer från det civila samhället. Båda tror
på lokalsamhället och på kulturen. De fundamentalistiska eller fascistiska
grupperna tror emellertid, att endast deras kultur är den som är värd
något och att de andra är deras fiender. Det civila samhället tror
också på lokalsamhället och geografin, men de respekterar likaså de
kulturella traditionernas mångfald, som erfarenheten i världsvid skala.
Kulturen
ska inte försvaras som ett ting man äger: det är en gåva som kräver
att den delas av andra, skapandet. Det är en mosaik som var och en
bidrar till att skapa.
Det
är därför jag sätter mitt hopp till Europa. Jag har aldrig mött en
fransman som skulle anse att den kulturella identiteten skulle vara
en konsekvens av enbart kommersiella villkor. Fransmännen anser i
och för sig att kommersen är något betydelsefullt i livet. Frankrike
har alltid varit en stor handelsnation, men fransmännen anser inte
att handeln är tillräcklig för att bestämma deras identitet.
Vissa
anser att den Europeiska Union mycket snart kommer att ersätta USA
som världens främsta ekonomi, för första gången sedan andra världskriget.
Vi amerikaner har ännu inte reflekterat över vad vi kan svara på det.
Men det kommer att innebära att Europa också ska spela en roll på
det intellektuella och ideologiska planet. Jag hoppas att det ska
förmå att starta en debatt om hur man ska finna vägar att få kulturen
och kommersen att leva samman. Att Europa finner modet, viljan och
visionen som gör det möjligt att ställa frågan om balans mellan globaliseringen
och rikedomen i den kulturella mångfalden genom att lyssna mer på
det civila samhället. Då skulle vi kunna utnyttja denna tekniska revolution
och detta nya ekonomiska system för en andra renässansålder och lämna
åt kommande generationer ett arv som är dem värdigt.
Jeremy
Rifkin
Översättning: Fredrik Swenson
J
R är ekonom och en av grundarna av Foundation
on Economic Trends i Washington. Detta inlägg
gjordes vid en konferens den 9 mars 2001 i Paris inom ramen för Entretiens
du XXIe siècle arrangerad av Unesco.
Översättarens
anmärkning: Uttrycket nätet för nätverket , det vill säga Internet,
är ett populärbegrepp och skrivs därför här "nätet". I praktiken är
det nämligen allvarligare än så, vilket framgår av artikeln. sent