Dagens
chilenska politiker skryter med landets ekonomiska framgångar. Men
det är inget som kommer det stora folkflertalet till del. Inget annat
latinamerikanskt land har så djupa ekonomiska och sociala klyftor
som Chile.
När 30 går har gått sedan militärkuppen mot Salvador Allendes socialistiska
regering, har vi en både politisk och moralisk skyldighet att reda
ut den historiska bakgrunden till den djupa politiska och etiska kris
som råder i vårt land. Chile har drabbats av en kollektiv glömska
som vi måste övervinna för att åter ta plats i politiken och återerövra
vår nationella identitet, som är det som till syvende och sist bestämmer
hur vårt samhälle är organiserat.
Unidad
Populars politik visade att folkligt deltagande och äkta självstyre,
så som det vuxit fram i olika former ända sedan 20-talet, går att
genomföra i praktiken. Chiles arbetarklass var ytterst välorganiserad
och där fanns också en medveten medelklass, och det tvingade staten
att ta hänsyn till sociala krav. Detta ledde i sin tur till att folkligt
deltagande vann legitimitet både hos institutionerna och i chilenarnas
tankevärld.
Fram
till 70-talets början var aktivt politiskt arbete något som i flertalet
chilenares ögon gav status, trots att folkrörelserna oupphörligen
undertrycktes. Det blev möjligt föreställa sig en övergång till socialismen
på chilenskt vis. Eftersom Unidad Popular var en frukt av högt utvecklade
institutioner, fick partiet tillräckligt politiskt spelrum för att
utveckla och konsolidera sin maktställning.
"Nerklassat
samhällsmedborgarskap"
Sedan militären störtat Unidad Popular-regeringen, tog de itu med
att skrota republikens institutioner och skapa nya utan något som
helst folkligt deltagande. Militärregimen höll sig kvar vid makten
med hjälp av systematiskt förtryck och något som har kallats för "nerklassat
samhällsmedborgarskap". I ett berömt tal i Chacharillas år 1977 beskrev
Pinochet en ny form av demokrati som skulle vara "auktoritär, värnande,
inlemmande, teknologisk och med äkta social delaktighet". Under sina
17 år vid makten, byggde Pinochet-regimen upp en polisstat som systematiskt
smulade sönder republikens hela sociala och politiska struktur. Först
utformade Pinochet en ny institutionell ordning som stadfästes i och
med 1980 års grundlag och som skyddade den auktoritära regimen mot
folkligt deltagande. På så sätt kunde Pinochet hålla kvar den verkliga
makten ända till 1997, nära tio år efter det han lämnat presidentämbetet.
Diktaturen
vann ingen legitimitet under de första tio åren. Trots våld och förtryck
tog massorna upp kampen igen år 1983, när man krävde Pinochets avgång,
en ny grundlag, en ändring av den nyliberala ekonomiska modell som
diktaturen tvingat på landet, sanning och rättvisa på de mänskliga
rättigheternas område, ett stopp för Pinochets tidsplan för övergången
till demokrati och omedelbara fria val. Pinochets strategi för att
legitimera sin regim hade misslyckats.
Diktaturens
institutioner består
Civil olydnad och protester i olika former föranledde Reagan-administrationen
att pressa diktaturen och oppositionens Demokratiska allians till
att träffa en uppgörelse om övergången. De partier som till sist dominerade
demokratiseringsprocessen dagtingade med diktaturen och gav upp det
sociala innehållet i sin politik. Den uppgörelse man till slut nådde
säkrade en politisk roll åt krigsmakten, immunitet åt Pinochet, en
amnestilag med straffrihet, en nyliberal ekonomi samt att kommunistpartiet
skulle utestängas från varje tänkbar regeringskoalition. Den övergång
till demokrati som massornas politiska kamp hade gått ut på ströks
alltså från dagordningen, och i den struktur diktaturen börjat bygga
upp på 70-talet ändrades ingenting i grunden.
Under perioden 1986-89 säkrade diktaturen den kulturella och politiska
bas som behövdes för bibehålla den verkliga makten. Dels lyckades
man få gehör för påståendet att Unidad Populars styre var olagligt,
dels framställdes militärkuppen som räddningen för ett land i klorna
på en ansvarslös regim. Dessutom skyllde diktaturen ifrån sig för
sina fruktansvärda brott mot de mänskliga rättigheterna så till den
grad att chilenarna började tala om "medansvar", och försoningsprocessen
utgick från att illgärningsmän och offer, torterare och torterade,
hade lika stor skuld.
Folket
stängs ute från politiken
En annan orsak till dagens kris i Chile är en totalt likriktad politisk
klass, där det inte längre går att skilja mellan de så kallade center-vänsterpolitiker
som i klump kallas för Concertación och resten som under den ledning
av den Pinochet-trogna Oberoende demokratiska unionen UDI kallar sig
för Alliansen för Chile. Maktkoncentrationen har ökat och något folkligt
deltagande syns inte längre till på den politiska arenan. Gator, parlamentet
och andra fora har ersatts av TV-apparater. Eventuella offentliga
missnöjesyttringar kvävs snabbt av en effektiv och automatiserad statlig
förtrycksapparat. Under den gamla republiken medgav den formella demokratin
val av deputerade, senatorer med flera. Idag tillsätts sådana framför
allt av de politiska grupper som drar fördel av tvåpartisystemet.
Valdistrikten har delats in särskilt för detta ändamål, att rösta
upplevs som meningslöst och valmanskåren marginaliseras alltmer. Men
varken den politiska eliten eller massmedia vill höra talas om någon
kris för demokratin.
Regeringstjänstemän
viftar självsäkert med ståtliga nationalekonomiska bokslut. Chile
rankas idag som "lågriskland" för kreditgivare. Men både internationell
och chilensk statistik visar att i inget annat latinamerikanskt land
är de ekonomiska och sociala klyftorna så stora som i Chile. Analfabetism
och undernäring ökar, pensionärer lämnas åt sitt öde, och mängder
av chilenare lider av psykiska störningar.
Ett
frihandelsavtal har tecknats med USA. Det gynnar exportindustrin,
men chilenaren i gemen har insett att det är han som bekostar avtalet
genom skattehöjningar och minskad köpkraft. Den nyliberala ekonomiska
politiken tycks genomföras enligt en bruksanvisning med likformiga
tekniska procedurer som inte får ifrågasättas.
Självfinansierade
universitet
Den politiska eliten målar upp en bild av oavbrutet framåtskridande,
grundat på stabilitet och fred. Landet är beroende av utländska investeringar
och för att locka till sig sådana äventyrar man den officiella politiken.
Både offentlig egendom och förvaltning håller på att privatiseras
i rask takt, och den privata sektorn kontrollerar en växande del av
samhällsfunktionerna. Ett typexempel är de statliga universiteten,
som tvingats till självfinansiering, vilket lett till omfattande nedskärningar
och i slutändan kommer att göra det omöjligt att återerövra Chiles
kulturella identitet.
Inom
Concertación råder idag en djup politisk kris, sedan man givit upp
sin ursprungliga målsättning att bli en verksam kraft för demokrati
och struntat i att i grunden ändra på den sociala och ekonomiska modell
som diktaturen tvingat på landet. Det står numera klart att detta
var priset som Concertación fick betala för att komma till makten.
Målet för 80-talets kamp för demokrati var att skrota diktaturens
institutioner, men den sittande presidenten Ricardo Lagos hävdar nu
att de "fungerar".
Ingen
gottgörelse till diktaturens offer
Det är alltså fortfarande diktaturens spelregler som gäller, och en
osviklig biprodukt är en omfattande korruption, som nyligen kommit
i dagen. Enligt vad som hittills avslöjats har f d ministrar, kongressledamöter
och höga tjänstemän varit inblandade i massiva mut- och bedrägerihärvor.
Risken finns att det vi sett bara är toppen på ett isberg.
Samtidigt
råder straffrihet för begångna brott mot de mänskliga rättigheterna,
och Pinochet och övriga huvudansvariga för militärdiktaturens illdåd
åtnjuter rentav formellt skydd. Makthavarna har glömt bort de åtaganden
man gjorde i överenskommelsen om gottgörelse till offren för övergreppen
och Pinochet-trogna UDI har till och med gått i bräschen för ett initiativ
för att definitivt lägga dessa löften till handlingarna. Den UDI-ledda
högern förbereder sig nu för att ta den formella kontrollen över presidentämbetet.
Det
som behövs nu är en ny övergångsprocess. Då krävs också att vi söker
styrka i vår historiska bakgrund, återerövrar våra republikanska traditioner
och åter bygger upp vår förlorade chilenska identitet. Av Carlos A.
Molina Bustos, vice hälsovårdsminister i Allende-regeringen, politisk
flykting i Mexiko till 1983 och numera läkare vid Chiles Universitet.
Ur NACLA, juli-augusti 2003 Översättning och bearbetning: Eva Sjöblom
ligt Pentagon handlade man i självförsvar. För en gångs skull talade
man sanning.
Av Carlos A. Molina Bustos, vice hälsovårdsminister
i Allende-regeringen, politisk flykting i Mexiko till 1983 och numera
läkare vid Chiles Universitet.
Ur NACLA, juli-augusti 2003
Översättning och bearbetning: Eva Sjöblom