Världshandelsorganisationen
WTO sjösattes 1995 och var tänkt att bli den yttersta formen av ekonomisk
styrning i globaliseringens tidevarv. De nära 20 handelsavtal som låg
till grund för WTO framställdes som ett multilateralt regelverk som
skulle befria handelsrelationerna från maktspråk och tvång genom att
både starka och svaga måste åtlyda gemensamma regler.
Den kände finansmannen George Soros beskrev WTO som en milstolpe eftersom
det var den enda överstatliga organisation som världens starkaste ekonomiska
makt, d v s USA, måste underkasta sig. Här skulle USA och Rwanda ha
exakt lika många röster, d v s en enda.
Under
WTOs första ministerkonferens i Singapore, i november 1996, deklarerade
WTO, Internationella Valutafonden och Världsbanken i triumf att framtidens
utmaning bestod i att skapa en "sammanhängande" handels-, finans- och
utvecklingspolitik för att på så sätt skapa en grundval för välstånd
världen över.
I början av 2003 hade triumfmarscherna tystnat. Inför den femte ministerkonferensen
befann sig WTO i en låst situation, där ett nytt avtal om jordbruksprodukter
tycktes avlägset, eftersom USA och EU envist försvarar de enorma subventionerna
till sitt eget jordbruk. U-länderna hävdar med en röst att de snarare
har förlorat än vunnit på att vara medlemmar i WTO och vägrar blankt
att öppna sina marknader ytterligare, med mindre än att de tvingas till
det.
För
att förstå dödläget i WTO måste det sättas in i sitt sammanhang, och
det består av en kris för hela globaliseringsprojektet och samtidigt
en nytt enmaktsvälde som ledstjärna i USAs utrikespolitik.
Internationella
Valutafondens Stalingrad
Globaliseringsprojektets allt allvarligare kris har genomgått tre faser.
Den första var den asiatiska finanskrisen 1997, som fick Ostasiens stolta
"tigrar" på knä och som avslöjade att ett av globaliseringens viktigaste
inslag, nämligen liberaliseringen av the capital account för att främja
friare kapitalflöden, särskilt finanskapital och spekulation, kan få
djupt destabiliserande effekter. I själva verket var den asiatiska finanskrisen
den senaste i raden av åtminstone åtta allvarliga finanskriser sedan
slutet av 70-talet, när de globala kapitalflödena började avregleras.
Vad som kan hända om man avreglerar kapitalmarknaden blev uppenbart
när en miljon människor i Thailand och 21 miljoner i Indonesien hamnade
under fattigdomsstrecket inom loppet av några veckor.
Asien-krisen
blev ett Stalingrad för Internationella Valutafonden, det fria kapitalflödets
främsta härförare i världen. Det ambitiösa företaget att tillämpa "strukturanpassning"
på nära 100 framväxande ekonomier och ekonomier i övergångsskede plockades
fram och dammades av, och farhågor som hade påpekats av FNs utveckling
program UNDP och UNCTAD redan på 80-talet upphöjdes nu till realiteter.
Strukturanpassningsprogrammen som utformats för att skynda på avregleringar,
liberalisering av handeln och privatiseringar hade nästan överallt permanentat
stagnationen, förvärrat fattigdom och ökat klyftorna.
Urladdningen
i Seattle
Den
andra fasen i krisen för globaliseringsprojektet var sammanbrottet vid
WTOs tredje ministerkonferens i Seattle i december 1999. Seattle blev
en samlingsspunkt för tre missnöjesströmningar:
·* U-länderna var förbittrade på orättvisorna i avtalen i Uruguay-rundan,
som de hade känt sig tvungna att underteckna år 1995.
* Ett
massivt folkligt motstånd mot WTO växte fram i olika sektorer av civilsamhället
världen över, bland annat bland jordbrukare, fiskare, fackföreningar
och miljövänner.
* Olösta
handelstvister mellan EU och USA, särskilt inom jordbruket, som Uruguay-rundan
helt enkelt hade förbigått.
Sammantaget
utlöste detta en urladdning i Seattle, där u-länderna reste sig mot
nords diktat i konferenscentrat, 50 000 personer demonstrerade på gatorna,
och EU och USA lyckades på grund av sina meningsskiljaktigheter inte
rädda konferensen.
Börsraset
Krisens tredje fas var det stora börsraset när boomen under Clintons
tid tog slut. Det var inte bara så att bubblan sprack utan vi blev brutalt
påminda om den klassiska kapitalistiska överproduktionskrisen. Fram
till börsraset hade bolagens vinster i USA stått stilla sedan 1997,
vilket hängde samman med överkapacitet i industrin. Det mest iögonenfallande
exemplet var telekomsektorn, där bara 2,5 procent av produktionskapaciteten
i världen utnyttjades.
Stagnationen
i den reala ekonomin ledde till att kapital flyttades till finanssektorn,
och aktiekurserna sköt i höjden med raketfart. Lönsamheten i finanssektorn
kan dock inte avvika alltför mycket från lönsamheten i den reala ekonomin,
och därför rasade aktiekurserna osvikligen, vilket inträffade i mars
2001 och ledde till en långvarig stagnation och begynnande deflation.
George
W Bush nya ekonomi
Bush-administrationens ekonomiska politik och framför allt dess egenmäktiga
karaktär måste ses i ljuset av krisen för globaliseringsprojektet och
nyliberalismen plus överproduktionen. Bolagens globaliseringsprojekt
var ett uttryck för ett gemensamt intresse hos den kapitalistiska världseliten
av att världsekonomin och dess grundläggande ömsesidiga beroende skulle
expandera.
Globaliseringen
har emellertid inte undanröjt konkurrensen nationella eliter emellan.
Inom de härskande eliterna i USA och Europa har det funnits grupper
som till sin karaktär var mera nationalistiska och beroende av staten
för sin överlevnad och goda ekonomi, till exempel USAs militär-industriella
komplex. Sedan 80-talet har det faktiskt pågått en hård kamp mellan
de mer globaliseringsvänliga grupperna i den härskande eliten som lägger
tonvikten på den globala kapitalistklassens intresse av en växande världsekonomi,
och de mera nationalistiska som vill försäkra sig om att USA-bolagens
intressen är allenarådande.
Som
Robert Brenner har påpekat, visade Clinton och hans finansminister Robert
Rubin särskilt intresse för en expanderande världsekonomi som grundval
för det globala kapitalets välmåga. I mitten på 90-talet satsade de
till exempel på en stark dollar i syfte att stimulera en återhämtning
i Japans och Tysklands ekonomi, så att dessa länder kunde bli marknader
för amerikanska varor och tjänster. Den mera nationalistiska Reagan-administrationen
hade däremot satsat på en svag dollar för att återställa USA-ekonomins
konkurrenskraft på bekostnad av Japans och Tysklands ekonomi.
Under
Bush-administrationen är vi nu tillbaka till en ekonomisk politik, inklusive
en svag dollar, som har till syfte att sätta ny fart på USAs ekonomi
på bekostnad av andra ekonomiska centra och först och främst driva USA-bolagens
intressen i stället för det globala kapitalets under en världsomspännande
lågkonjunktur.
Ekonomisk
makt ett verktyg för strategisk makt
Bush-administrationens
ekonomiska politik har flera intressanta inslag:
· Man aktar sig noga för en globaliseringsprocess som inte kontrolleras
av en stat som ser till att processen stärker USAs ekonomiska makt.
Att tillåta att marknaden enbart driver på globaliseringen skulle kunna
leda till att en del nyckelföretag i USA faller offer för den och därigenom
äventyrar USAs ekonomiska intressen. Trots allt tal om den fria marknaden
råder en mycket stark protektionism vad gäller handel, investeringar
och kontroll av offentliga kontrakt. Bush-folkets motto tycks vara protektionism
för USA och frihandel för oss andra.
· Bush-administrationen är mycket skeptisk till multilateral styrning
av världsekonomin, eftersom en sådan i vissa fall skulle kunna krocka
med särintressen hos USA-bolag. Bush-kretsens växande tvehågsenhet vad
gäller WTO har sin grund i att USA har stått som förlorare i ett antal
beslut i Världshandelsorganisationen som varit till förfång för USA-kapital
men gynnat det globala kapitalets intressen i sin helhet.
· För Bush-administrationen är strategisk makt den ultimata formen av
makt. Ekonomisk makt är ett medel för att uppnå strategisk makt. Detta
hänger samman med omständigheten att den dominerande gruppen inom den
härskande eliten under Bush är det militärindustriella etablissemanget,
som vann det kalla kriget. Konflikten mellan "globalister" och "unilateralister"
eller nationalister märks särskilt i förhållandet till Kina. "Globalisterna"
lägger tonvikten vid förbindelser med Kina och ser Kina framför allt
som ett investeringsobjekt och en marknad för USA-kapital. Nationalisterna
å sin sida uppfattar Kina först och främst som en strategisk fiende
och vill hellre lägga krokben för landet än hjälpa det att växa.
· Det behöver inte ens påpekas att Bush-administrationens världsbild
inte har någon plats för miljöhänsyn, utan uppfattar detta som ett problem
som andra får oroa sig för. Det finns en stark företagslobby som anser
att miljöhänsyn, till exempel i samband med genmodifierade grödor, är
en europeisk konspiration för att ta ifrån USA dess teknologiska världsledarposition.
Om
det här är grunden för Bush-administrationens agerande, så blir följande
inslag i USAs ekonomiska politik på senare tid logiska:
·
Man vill skaffa sig kontroll över Mellanösterns olja. Det stod förmodligen
högt på Bush-administrationens lista över målsättningar med invasionen
av Irak. Nu när konkurrensen med Europa håller på att bli det viktigaste
inslaget i de transatlantiska relationerna, så var detta till en del
tydligt riktat mot Europa. Men det strategiska målet kanske var att
lägga under sig områdets resurser för att förhindra det energifattiga
Kinas tillgång till dessa.
· Aggressiv protektionism vad gäller handel och investeringar. USA har
tagit det ena protektionistiska beslutet efter det andra. Ett av de
fräckaste gick ut på att stoppa varje rörelse i förhandlingarna inom
WTO genom att trotsa Doha-deklarationen, som sätter folkhälsan före
upphovsmannarättsanspråken, och inskränka öppnandet av patenträtter
till bara tre sjukdomar, detta för att tillgodose den amerikanska läkemedelsindustrins
intressen. Washington har visat större intresse av att teckna bilaterala
eller multilaterala handelsavtal med andra länder, t ex det Amerikanska
Frihandelsavtalet, innan EU hinner skaffa sig liknande avtal med samma
länder. Benämningen "frihandel" är sannerligen missvisande, för egentligen
är det ju fråga om preferensavtal.
· Ta in strategiska överväganden i handelsavtalen. I ett tal för en
tid sedan sade USAs handelsföreträdare Robet Zoellick uttryckligen att
"länder som vill ha frihandelsavtal med USA måste granskas och godkännas
inte bara utifrån handelskriterier. Ett minimikrav är att dessa länder
måste samverka med USAs utrikespolitik och mål för nationell säkerhet,
och det ingår i de 13 prövningsgrunder som styr USAs val av potentiella
avtalspartners."
· Manipulation av dollarkursen för att vältra över kostnaderna för ekonomiska
kriser på konkurrentländerna och återställa USAs konkurrenskraft. En
långsam försvagning av dollarn gentemot euron kan tolkas som en marknadsbetingad
anpassning, men ett 25-procentigt fall kan svårligen uppfattas som ett
olycksfall i arbetet.
· Aggressiv manipulation av multilaterala organ för att dessa ska driva
USA-kapitalets intressen. Kan ställa sig svårt i WTO med tanke på EUs
tyngd, men desto lättare i Världsbanken och Internationella Valutafonden,
där USAs dominans är mer institutionaliserad. Trots stöd från flera
europeiska regeringar till ett förslag från Internationella Valutafondens
styrelse till "Självständig skuldomstruktureringsmekanism", som skulle
göra det möjligt för u-länder att lägga om sin utlandsskuld och ge dem
ett visst mått av skydd mot fordringsägarna, torpederade USAs finansdepartement
detta förslag för en tid sedan. I och för sig en mycket svag mekanism,
men USAs finansdepartement lade in sitt veto.
· Att låta andra ekonomier i centrum plus u-landsekonomier anpassa sig
till miljökrisen och bära denna börda. Vissa i kretsen kring Bush anser
inte att det råder någon miljökris, men andra vet att utsläppen av växthusgaser
världen över ligger på en ohållbar genomsnittsnivå. Hur som helst vill
man att andra betalar kalaset. Det innebär inte bara att miljömässigt
ineffektiv amerikansk industri slipper betala kostnaderna för miljöanpassningen,
utan också att man lägger ut bromsklossar för andra ekonomier i form
av ännu större kostnader än om USA hade deltagit i en rättvis anpassningsprocess.
I förlängningen ger det USAs ekonomi en stark fördel i den globala konkurrensen.
I botten på Washingtons beslut att inte skriva under Kyoto-protokollet
ligger krass ekonomisk realpolitik, inte någon fundamentalistisk blindhet.
USA gapar över för mycket
Varje diskussion kring de eventuella effekterna av Bush-administrationens
ekonomiska politik måste beakta dels tillståndet i USAs ekonomi och
den globala ekonomin, dels ett bredare strategiskt perspektiv. En förutsättning
för framgång för imperiets ekonomi är att den nationella och globala
ekonomin expanderar, vilket blockeras av den långa period av deflation
och stagnation vi har framför oss, och som snarare kommer att underblåsa
rivaliteten kapitalister emellan.
Dessutom
krävs inte bara ekonomiska och politiska resurser utan också politiska
och ideologiska sådana. Man kan inte styra ett imperium utan legitimitet.
Det romerska imperiet hade ett liknande problem med att trygga den långsiktiga
stabiliteten i sitt herravälde, och lösningen man fann var de mest långtgående
kollektiva lojaliteter som historien dittills hade skådat, och som gjorde
att imperiet kunde bestå i 700 år. Romarnas lösning var varken rättvis
eller ens huvudsakligen militär. Romarna insåg att en förutsättning
var att det rådde samstämmighet bland de underkuvade om att den romerska
ordningen var "rätt och riktig". Sociologen Michael Mann påpekar i sin
klassiska Sources of Social Power att det "avgörande övertaget" snarare
var politiskt än militärt. "Romarna", skriver han, "råkade steg för
steg uppfinna det utökade territoriets medborgarskap."
När
det romerska medborgarskapet utsträcktes till härskande grupper och
icke förslavade folk över hela imperiet, skedde ett politiskt genombrott
som åstadkom det "förmodligen dittills största kollektiva åtagandet".
Politiskt medborgarskap i kombination med en vision av staten som den
som producerade fred och välstånd, skapade denna abstrakta men grundläggande
moraliska faktor som kallas legitimitet.
Det
behöver knappast påpekas att något utvidgat medborgarskap inte hör hemma
i USAs imperieordning. USA-medborgarskap är ju något strikt förbehållet
en mycket liten minoritet av världens befolkning, och tillträde till
USAs territorium är strängt kontrollerat. Underordnade befolkningar
integreras inte, utan hålls under uppsikt genom tvång eller hot om tvång,
eller ett system av regionala eller globala regler och institutioner
- WTO, Bretton Woods-systemet, NATO - som allt flagrantare manipuleras
för att tjäna imperiets intressen.
Ett
universellt medborgarskap har aldrig varit något vapen i USA-imperiets
arsenal, men i kampen mot kommunismen under efterkrigstiden hittade
Washington ändå på en politisk formel för att legitimera sin globala
utbredning. Formeln innehöll dels ett system för globalt multilateralt
styre, dels liberal demokrati. I efterdyningarna efter det kalla kriget
fanns det faktiskt stora förväntningar på en modern version av Pax Romana.
I liberala kretsar hoppades man att USA skulle använda sin ställning
som enda supermakt för att skapa en multilateral ordning som kunde institutionalisera
dess världsherravälde och trygga en världsomspännande Augustus-fred.
På den vägen skulle den ekonomiska globaliseringen och det multilaterala
styret uppnås, och det är den vägen som Bush-administrationen och hans
unilaterala politik har röjt undan.
Som
Frances Fitzgerald anmärkte i Fire in the Lake, så var löftet om att
föra ut den liberala demokratin ett mycket mäktigt ideal som åtföljde
USAs vapen under det kalla kriget. Men idag ligger liberal demokrati
av typ Washington eller Westminster illa till i hela u-världen, där
den har inskränkt sig till att prestera en fasad för oligarkiska regeringar,
t ex på Filippinerna, i Pakistan före Musharraf och i hela Latinamerika.
I USA blir den liberala demokratin mindre och mindre liberal och demokratisk.
Det är inte många i u-världen som uppfattar ett system som närs och
korrumperas av bolagspengar som en förebild.
Demokrati
i arabvärlden bara tomt prat
Att
återupprätta den moraliska vision som behövs för att skapa konsensus
kring USAs världsherravälde blir synnerligen besvärligt. Tankegångarna
idag i Washington går ut på att det bästa sättet att få till stånd konsensus
är genom hot om våld. Inte nog med det, trots allt tal om att tvinga
på arabvärlden demokrati, så är den främsta målsättningen hos inflytelserika
nykonservativa skribenter som Robert Kagan och Charles Krauthammer uppenbart
att manipulera den liberala demokratins mekanismer för att skapa en
pluralistisk tävlan som ska krossa enigheten bland araberna. Att införa
demokrati i arabvärlden är bara en slogan som man häver ur sig och samtidigt
biter sig i tungan.
Bush-folket
har inget intresse av någon ny Pax Romana. Vad man är ute efter är en
Pax Americana där en majoritet av underordnade befolkningar, till exempel
araberna, hålls i schack av en sund rädsla för dödlig amerikansk vapenmakt,
medan lojalitet från andra gruppers sida, t ex den filippinska regeringen,
köps med löften om kontanter. Eftersom man saknar en moralisk vision
att binda de stora massorna med till imperiets centrum, kommer detta
slag av imperiestyre bara att sporra till en enda sak, nämligen motstånd.
Enmaktsväldets stora problem är att USA spänner bågen för högt och det
råder obalans mellan USAs mål och de resurser som krävs för att uppnå
dessa mål. Bluffen är ett faktum och en uppblåst makt kan de facto
vara i ett utsatt läge trots ökad militär styrka, om motståndet mot
makten ökar ännu mer.
Det
finns följande tecken på att USA drar för stora växlar på sin maktställning:
· Washingtons fortsatta oförmåga att upprätta en ny politisk ordning
i Irak som kan tjäna som säker grund för kolonialt styre.
· Washington har inte lyckats inrätta en USA-vänlig regim i Afghanistan
utanför Kabul.
· Den viktiga bundsförvanten Israel är inte i stånd att ens med Washingtons
förbehållslösa stöd kväsa det palestinska folkets uppror.
· Arabiska och muslimska känslostormar i Mellanöstern, Sydasien och
Sydostasien har lett till massiva ideologiska landvinningar för islamiska
fundamentalister, vilket var det Osama bin Laden hade hoppats på från
början.
· Sammanbrottet för det kalla krigets atlantiska allians och uppkomsten
av en ny allians i opposition, med Tyskland och Frankrike i främsta
ledet.
· Framväxten av en global rörelse ur det allt starkare civilsamhället
mot USAs enmaktsvälde, mot militarisering och ekonomiskt herravälde,
som senast tog sig uttryck i det världsomspännande motståndet mot Irak-kriget.
· Medan Bushadministrationen varit sysselsatt med Mellanöstern, har
rörelser som är emot nyliberalismen och USA kommit till makten på Washingtons
egen bakgård, - Brasilien, Venezuela och Ecuador.
· Militarismen har en allt negativare återverkan på USAs ekonomi, när
militärutgifterna blir beroende av underskottsfinansiering och underskottet
i sin tur blir allt mer beroende av utländsk finansiering.
-Sammanfattningsvis
befinner sig globaliseringsprojektet i kris. Det kan inte uteslutas
att projektet kan göra comeback med en demokratisk eller republikansk
regering, särskilt som det finns inflytelserika globaliseringsvänliga
röster i USAs näringsliv, bland annat George Soros, som går emot Bush-administrationens
unilateralism. Men det är föga troligt.
Enmaktsväldet
kommer att vara förhärskande under en lång tid. Vi har alltså gått in
i ett skede av historisk turbulens, präglad av en utdragen ekonomisk
kris, ett växande globalt motstånd, en återuppstånden maktbalans mellan
staterna i centrum och skarpa motsättningar inom imperialismen. Vi bör
ha respekt för USAs makt, men vi ska inte överskatta den. Det finns
tecken på att USA gapar över aldeles för mycket, och det som kan synas
vara tecken på styrka kanske i själva verket signalerar svaghet ur strategisk
synvinkel. Walden Bello
September 2003
Översättning och bearbetning: Eva Sjöblom
|